منوی دسته بندی

کنافه ترکی پنیری خانگی آسان بدون فر، یک دسر خوشمزه

دوره آنلاین آموزش جامع قنادی، مدرک معتبر از ترکیه و گردشگری ایران

کنافه ترکی پنیری خانگی را به آسانی و بدون فر می توانیم تهیه کنیم. دسر «کنافه بستنی» و «کنافه با شیر عسل» هم بسیار خوشمزه و پر طرفدار است که ما در این مطلب به شما آموزش می دهیم تا به آسانی در خانه تهیه کنید.

کنافه ترکی پنیری خانگی
کنافه ترکی پنیری خانگی

کنافه چیست؟

شیرینی «کنافه» به عربی و «کنوفه» یا «کنافی» به ترکی یک دسر خوشمزه است که می تواند با پنیر یا بستنی سرو شود. هرچند ریشه این شیرینی را عربی می دانند اما در اکثر کشورهای خاورمیانه مثل ترکیه، لبنان، اردن، سوریه و مصر محبوبیت دارد. کنافه را در مراسم مذهبی مثل ماه رمضان و بیشتر روزهای سال به همراه سرشیر، بستنی سنتی، شیر، چای و قهوه نیز میل می کنند. کنافه از خانواده دسر باقلوای عربی و باقلوای ترکی است. در ایران معمولا کنافه را در کافی شاپ ها یا باقلوا فروشی ها سرو می کنند. اما تهیه این دسر خوشمزه در خانه بسیار ساده و سریع است.

پنیر مخصوص کنافه چیست؟

برای تهیه کنافه ترکی می توانیم از پنیر لبنه یا ماسکاپورنه استفاده کنیم. البته ما پیشنهاد می کنیم این دو پنیر، به نسبت مساوی با خامه مخلوط شود، تا خوشمزه تر شود. همچنین روی آن کمی پنیر پیتزا می ریزیم تا حالت کشدار پیدا کند. اما حتی از پنیر خامه ای هم در صورت تمایل می توانیم استفاده کنیم. در ترکیه از پنیر بز پرچرب نیز استفاده می کنند. البته کنافه را به شیوه سنتی ترکی با سرشیر، بستنی سنتی هم سرو می کنند. بنابراین بیشتر بستگی به ذائقه ما دارد.

مواد لازم برای تهیه کنافه با رشته کادایف خشک

رشته ترکی کادایف خشک                300 گرم

پنیر ماسکاپورنه یا لبنه                     200 گرم

کره                                             150 گرم

خامه صبحانه                                 200 گرم

پنیر پیتزا                                      به مقدار لازم

کره برای چرب کردن ظرف                به مقدار لازم

پودر پسته یا گردو                           به مقدار دلخواه

کنافه ترکی پنیری خانگی
کنافه ترکی پنیری خانگی

مواد لازم برای تهیه شربت

شکر                      2 لیوان

آب                       5 لیوان

زعفران دم کرده        3 قاشق غذا خوری

هل یا دارچین           دلخواه به مقدار لازم

گلاب                     دلخواه به مقدار لازم

طرز تهیه کنافه پنیری ترکی خانگی با رشته های کادایف خشک

مرحله اول

برای درست کردن دسر کنافه ترکی ابتدا شربت آن را آماده کنید. آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و به دمای جوش برسانید. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا در آب حل شود. بعد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و به مدت حدودا 20-30 دقیقه روی شعله متوسط حرارت دهید. تا شربت غلیظ شود و به اصطلاح قوام پیدا کند. می توانید کمی آبلیمو اضافه کنید. شربت کنافه باید حالت شهد مانند داشته باشد. وقتی شربت به غلظت مناسب رسید آن را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. برای معطر شدن شربت می توانید به مقدار دلخواه هل، گلاب، عرق بهار نارنج و یا کمی دارچین به آن اضافه کنید.

تهیه شربت کنافه ترکی

برای دیدن طرز تهیه حلوای شیره انگور کلیک کنید.

مرحله دوم کنافه ترکی پنیری خانگی

برای درست کردن شیرینی کنافه، رشته های کادایف را با دست از هم باز کرده و کمی خرد کنید. کره را به روش بن ماری آب کنید و روی رشته های کادایف بریزید. دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به مواد اضافه کنید و تمام مواد را با هم بخوبی مخلوط کنید. توجه کنید که مواد باید به خوبی با رشته های کادایف ترکیب شود.

کنافه ترکی پنیری خانگی
کنافه ترکی پنیری خانگی

برای دیدن طرز تهیه کاچی ساده خانگی و خوشمزه روی همین نوشته کلیک کنید.

مرحله سوم کنافه ترکی پنیری خانگی

کف و دیواره های ظرف پیرکس  یا قالب مورد نظر خود را با کره چرب کنید. می توانید باقیمانده زعفران دم کرده را کف ظرف بریزید. نصف رشته های کادایف را ته ظرف بچینید. با دست رشته ها را خوب بهم فشرده کنید تا سطح رشته ها صاف شود.

در ظرف جداگانه ای پنیر لبنه یا ماسکاپورنه را با خامه مخلوط کنید. از پنیر خامه ای هم در صورت تمایل می توانید استفاده کنید. بعد از اینکه خوب مخلوط شد ترکیب پنیر و خامه را روی رشته های کادایف بریزید. سپس روی سطح پنیر و خامه، مقداری پنیر پیتزا بپاشید. باقی مانده رشته های کادایف را روی مواد فوق بریزید و با کف دست فشار دهید تا سطح آن هموار و یکدست شود.

کنافه ترکی پنیری خانگی
کنافه ترکی پنیری خانگی

برای دیدن طرز تهیه بستنی سنتی خانگی زعفرانی کلیک کنید.

دوره آنلاین آشپزی غذای ملل، با مدرک معتبر از ترکیه و گردشگری ایران

کنافه ترکی بدون پنیر

اگر طعم پنیر را در کنافه نمی پسندید کافی است پنیر را در وسط شیرینی نریزید. به جای آن مغز پسته، گردو یا بادام بریزید.

مرحله چهارم

تهیه کنافه در فر

فر را روی دمای 160 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. بعد از ده دقیقه ظرف کنافه را در طبقه وسط فر بگذارید. 30 تا 35 دقیقه زمان برای پخت کنافه کافی است. در 5 دقیقه پایانی پخت شعله بالایی فر را هم روشن کنید تا سطح کنافه طلایی شود. وقتی که سطح شیرینی طلایی مایل به قرمز شد، ظرف را از فر خارج کنید.

تهیه کنافه بدون فر کنافه ترکی پنیری خانگی

اگر فر ندارید تهیه کنافه ترکی بدون فر هم آسان است. برای این کار باید کنافه ترکی را در یک تابه یا قابلمه روی حرارت ملایم گاز درست کنید. در این صورت پس از مخلوط کردن رشته های کادایف با کره ذوب شده آن ها را روی شعله 5 دقیقه با هم تفت دهید. بعد از چیدن کنافه و فشرده کردن آنها، مواد میانی را بریزید. سپس باقی رشته های کادایف را روی آن بریزید و خوب فشرده و صاف کنید. به جای فر تابه را روی حرارت بسیار ملایم گاز بگذارید تا پنیر پیتزا میان آن آب شود. قسمت زیرین کنافه که برشته شد به آرامی آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم برشته شود. سپس شربت داغ را روی آن بریزید.

برای دیدن طرز تهیه مسقطی انار یک دسر ساده برای شب یلدا کلیک کنید.

مرحله پنجم کنافه ترکی پنیری خانگی

به محض اینکه ظرف کنافه ترکی را از فر یا از تابه خارج کردید، شربت سرد شده را روی آن بریزید. کمی صبر کنید تا شربت به خورد رشته ها و مواد داخل کنافه برود. سپس روی کنافه را به دلخواه با پودر پسته، گردو یا بادام تزیین کنید.

کنافه با شیر عسل

به جای شهد آب و شکر می توانید از مخلوط شیر عسل هم استفاده کنید. برای این کار شیر را روی حرارت ملایم گرم کنید و اجازه دهید تا کمی غلیظ شود. سپس عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا فرم بگیرد. می توانید از شیر عسل های آماده هم استفاده کنید. فقط ابتدا آن را گرم کنید. حالا به جای شهد شکر می توانید شیر عسل داغ را روی کنافه بریزید تا خوب به خورد آن برود.

تهیه کنافه بستنی

 اگر کنافه بستنی دوست دارید می توانید یک اسکوپ بستنی وانیلی روی کنافه گرم بریزید و نوش جان کنید.

این دسر باید گرم سرو شود، چون در صورت سرد شدن پنیر وسط شیرینی سفت شده و طعم خوشمزه خود را از دست می دهد. اما برخی هم کنافه را به صورت سرد دوست دارند.

کنافه ترکی پنیری خانگی
کنافه ترکی پنیری خانگی

برای دیدن طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی خانگی کلیک کنید.

نکاتی در مورد طرز تهیه کنافه ترکی پنیری خانگی

1- رشته های کادایف هم به صورت تر و هم خشک موجود است. در صورتی که کادایف خشک باشد حتما باید با کره خوب مخلوط کنید. اگر کادایف تر باشد دیگر لازم نیست کره به آن اضافه کنید.

2- برای مواد میانی کنافه می توانید از مغز پسته و گردو خرد شده هم استفاده کنید و پنیر را حذف کنید.

3- در صورت سرد شدن کنافه می توانید یک بار دیگر آن را در فر یا تابه روی حرارت ملایم گرم کنید و بعد سرو کنید.

4- برای تهیه کنافه پنیری با بستنی یا کنافه بستنی کافی است بستنی وانیلی آماده را به مقدار دلخواه کنار کنافه سرو کنید.

5- برای خرید رشته کادایف می توانید به فروشگاه های زنجیره ای، هایپر مارکت ها و یا سوپر مارکتهای بزرگ مراجعه کنید.

6- کنافه ترکی یا عربی در بیشتر شهرهای بزرگ ایران، در شیرینی فروشی ها، باقلوا فروشی ها و یا کافی شاپ و رستوران ها سرو می شود.

برای دیدن طرز تهیه نان شیرینی برنجی خانگی ساده با کره روی همین نوشته کلیک کنید.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.


نویسنده مطلب و عکس ها از:

خانم نرگس مهریاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *