منوی دسته بندی

شیرینی نان برنجی خانگی ساده با کره

شیرینی نان برنجی خانگی یکی از شیرینی های ایرانی محبوب است که در بیشتر شهرهای ایران به صورت محلی و سنتی پخته می شود. البته این شیرینی به عنوان سوغات کرمانشاه هم معروف است. نان برنجی به خصوص برای عید نوروز محبوبیت زیادی دارد. در این نوشته سعی کردیم شما را با طرز تهیه نان برنجی خانگی که هم خوشمزه و هم ساده است آشنا کنیم.

شیرینی نان برنجی خانگی ساده
شیرینی نان برنجی خانگی ساده با طعم هل و زعفران

مواد لازم برای تهیه نان برنجی خانگی

آرد برنج                     320 گرم

پودر قند                      100 گرم

تخم مرغ                     2 عدد- یکی کامل و یکی فقط زرده

روغن جامد یا کره          190 گرم

پودر هل                      نصف فاشق چایخوری

گلاب                          یک و نیم قاشق سوپخوری

زعفران دم کرده             به میزان لازم

سیاه دانه یا پودر پسته       برای تزیین روی شیرینی

طرز تهیه نان برنجی خانگی ساده

مرحله اول: تهیه مایه اولیه خمیر

ابتدا کره یا روغن جامد را با پودر قند مخلوط می کنیم.سپس مخلوط را با دور تند همزن حدود 5-4 دقیقه کامل می زنیم تا وقتی که کرم رنگ و پفکی شود. سپس تخم مرغ ها (یکی کامل و دیگری فقط زرده) را یکی یکی اضافه می کنیم. سپس گلاب را اضافه می کنیم. در هر مرحله پس از افزودن مواد، با همزن می زنیم تا خوب مخلوط شوند. اگر بخواهید گلاب را بیشتر از حد گفته شده اضافه کنید باعث خشک شدن و سفت شدن شیرینی ها می شود.  

خمیر نان برنجی خانگی
خمیر شیرینی نان برنجی خانگی

برای دیدن طرز تهیه کاچی ساده روی همین نوشته کلیک کنید.

مرحله دوم: افزودن آرد

آرد برنج را الک کنید و کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر شکل نرم و یکنواختی بگیرد و به دست شما نچسبد. بعد از افزودن کل آرد حالا نوبت ورز دادن خمیر است. خمیر را تکه تکه در دست بگیرید و خوب ورز دهید.

مرحله سوم: افزودن رنگ و طعم

می توانید خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید: به اولی زعفران، دومی هل اضافه کنید. به این صورت دو رنگ شیرینی با دو طعم مختلف خواهید داشت.دقت کنید که زعفران دم کرده باید غلیظ باشد و حالت آبکی نداشته باشد. زعفران غلیظ رنگ پررنگ تری به شیرینی داده و افزودن مقدار کم آن کافی است. در غیر اینصورت شیرینی پس از حرارت دیدن ترک می خورد. اگر اینطور شد دست خود را به روغن جامد یا کره آغشته کنید و خمیر را دوباره به آرامی ورز دهید تا بافت نرم پیدا کند. به هیچ وجه از گلاب استفاده نکنید.

خمیر نان برنجی
خمیر شیرینی نان برنجی

برای دیدن طرز تهیه چیز کیک خرمالو روی همین نوشته کلیک کنید.

مرحله چهارم: استراحت خمیر

خمیر را در کیسه نایلونی قرار داده و 12 ساعت در جای خنک استراحت دهید. در فصل پاییز و زمستان اگر محیط آشپزخانه خنک است بهتر است در یخچال نگذارید که خمیر سفت نشود. اما در فصول گرم سال حتما از یخچال استفاده کنید.

مرحله پنجم: قالب زدن و تزیین خمیر شیرینی نان برنجی

پس از اینکه خمیر استراحت کرد آن را به آرامی بر روی یک سطح صاف و داخل دو کاغذ روغنی با وردنه باز می کنیم. ضخامت خمیر باید حدود نیم سانتی متر یا 5 میلی متر باشد. سپس از قالب های دلخواه استفاده کرده و خمیر را برش می زنیم. همچنین می توانید به اندازه یک گردو کوچک با دست از خمیر برداشته آنرا گرد کنید و نیازی به قالب ندارید. برای تزیین وسط خمیر می توانید از طرح دلخواه کنید. بعد از اینکه وسط هر خمیر شیرینی را طرح دادید، سپس کمی سیاه دانه یا پودر پسته بپاشید.

طرز تهیه شیرینی نان برنجی خانگی
طرز تهیه شیرینی نان برنجی خانگی

برای دیدن طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی روی همین نوشته کلیک کنید.

مرحله ششم: پخت شیرینی نان برنجی

کف سینی فر را با قلمو و روغن مایع کمی چرب می کنیم. سپس خیلی کم آرد می پاشیم تا شیرینی ها به کف سینی نچسبند. بعد شیرینی ها را به ترتیب روی آن می چینیم. فر را از قبل گرم می کنیم و سینی شیرینی را به مدت 15-18 دقیقه در دمای 180 سانتی گراد در طبقه وسط فر می گذاریم. وقتی ته شیرینی ها که کمی حالت طلایی و برشتگی پیدا کرد شیرینی ها آماده است. می توانید از فر در بیاورید. صبر کنید تا شیرینی ها خنک شوند، بعد از سینی جدا کنید تا خرد نشوند. حالا می توانید نوش جان کنید!

برای دیدن سایر شیرینی های ایرانی مثل حلوای شیره انگور و شیرینی مربایی خانگی اینجا را کلیک کنید.

نکات مهم در تهیه شیرینی نان برنجی:

1- بهتر است از روغن های حیوانی استفاده نکنید چون عطرش بر عطر هل و گلاب غالب می شود و ما در این شیرینی به دنبال عطر دلنشین هل هستیم. .

2- اگر از کره استفاده کنید شیرینی طعم خانگی و مطلوبی پیدا می کند. ولی روغن جامد هم مناسب است و بافت و طعم بازاری پیدا می کند.

3- نباید از گلاب برای نرم شدن خمیر استفاده کنید چون برعکس باعث سفت شدن شیرینی می شود. در صورت نیاز از کمی کره یا روغن جامد استفاده کنید.

4- هل باید تازه ساییده شود تا عطر بسیار تازه و خوبی به شیرینی بدهد.

4- شیرینی نان برنجی از نوع شیرینی های خشک است و در صورت نگهداری در فریزر تا چند ماه می توانید استفاده کنید.

برای دیدن طرز تهیه شیرینی های کاپ کیک یلدایی و مسقطی انار، یک دسر شب یلدا خوشمزه اینجا را کلیک کنید.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

برای خواندن درباره طرز تهیه کنافه ترکی پنیری خانگی کلیک کنید.


تهیه کننده مطلب، شیرینی و عکاس:

خانم لاله مهریاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *