منوی دسته بندی

شیرینی نخودچی خانگی

شیرینی نخودچی خانگی با کره برای همه ما یادآور عید نوروز و شیرینی های رنگارنگ و دورهمی هاست. طرز تهیه این شیرینی را طبق دستور خانم گل آور از آرد نخودچی و کره برای شما نوشته ایم. امیدواریم از پختن شیرینی نخودچی که یکی از شیرینی های سنتی ایرانی است در منزل لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی خانگی برای 8 نفر

آرد نخود گل                      500 گرم

پودر قند                           200 گرم

کره یا روغن جامد               250 گرم

زرده تخم مرغ                    1 عدد

آرد برنج                           25 گرم

پودر هل                           1 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده یا پودر پسته    برای تزیین شیرینی (به میزان دلخواه)

شیرینی نخودچی خانگی
شیرینی نخودچی خانگی

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی

آماده سازی

1- آرد برنج و آرد نخودچی را 2 بار الک کنید.

2- کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود.

مرحله اول: تهیه مخلوط مایع شیرینی

پودر قند و کره نرم شده در دمای محیط یا پودر قند و روغن جامد را با هم مخلوط می کنیم. سپس پودر هلی که تازه ساییده شده را به آن اضافه می کنیم. با همزن برقی دور متوسط حدود 4-5 دقیقه می زنیم تا خوب مخلوط شود. سپس زرده تخم مرغ را به آن اضافه کرده و دوباره با همزن می زنیم.

مرحله دوم: افزودن آرد و آماده کردن خمیر شیرینی نخودچی

به مخلوط مایع شیرینی، آرد برنج و آرد نخودچی را به تدریج اضافه می کنیم. سپس با دست خوب ورز می دهیم. ورز دادن شیرینی نخودچی بسیار مهم است. باید حدود 10 دقیقه همه خمیر را خوب ورز دهید. سپس خمیر را جمع کرده و در یک کیسه نایلونی در جای خنک گذاشته و برای 12 ساعت استراحت می دهیم. البته خمیر را می توانید 2 ساعت هم استراحت بدهید. ولی توصیه ما برای بهتر شدن شیرینی حدود 12 ساعت است. بهتر است خمیر را در یخچال نگذارید چون باعث سفت شدن آن می شود. در فصول گرم سال می توانید از یخچال استفاده کنید.  

مرحله سوم: قالب زدن خمیر

خمیر را که استراحت کرده از کیسه نایلونی خارج می کنیم. سپس با وردنه باز می کنیم تا قطر آن به حدود ا سانتی متر برسد. سپس با قالب مورد نظر خود قالب می زنیم. ممکن است خمیر شیرینی به قالب بچسبد. برای جلوگیری می توانید قالب را در آرد برنج فرو کنید و بعد در خمیر قالب بزنید.

کف سینی فر را با مقدار کمی روغن مایع چرب می کنیم. سپس مقدار کمی آرد روی آن می پاشیم. شیرینی های قالب زده را روی سینی با فاصله کمی از هم می چینیم.

مرحله چهارم: تزیین شیرینی نخودچی

با استفاده از یک خلال دندان یک قطره از زعفران دم کرده غلیظ را برداشته و روی هر شیرینی را با خال زعفران تزیین می کنیم. همچنین می توانید از پودر پسته یا یک خلال پسته هم استفاده کنید.

شیرینی نخودچی خانگی
شیرینی نخودچی خانگی

مرحله پنجم: پختن شیرینی

سینی شیرینی را در فری که با دمای 180 درجه سانتیگراد از قبل داغ شده در طبقه وسط گذاشته که 10-15 دقیقه زمان پخت آن است. دمای فر نباید خیلی داغ باشد که شیرینی ترک بخورد یا خیلی سرد که شیرینی وا برود. یک دمای متعادل و مناسب باید باشد. اگر می خواهید از پختن شیرینی مطمئن شوید یک خلال دندان در آن فرو کنید که اگر خمیر نچسبید یعنی شیرینی پخته است. شیرینی های نخودچی وقتی آماده می شوند به چشم شما حالت خام و نرم دارند که باید به همین شکل باشند. این شیرینی باید نرم و ترد باشد پس نباید بیشتر از حد بپزید.

وقتی شیرینی داغ است دست نزنید، چون نرم است و پودر می شود. صبر کنید که خنک شود و بعد می توانید از سینی جدا کنید. حالا شیرینی های شما آماده است. نوش جان!!!

برای دیدن طرز تهیه سایر شیرینی های ایرانی مثل نان پنجره ای و یا نان برنجی خانگی و همچنین شیرینی مربایی خانگی بدون فر اینجا را کلیک کنید.

نکات مهم پخت شیرینی نخودچی:

1- دمای فر نباید خیلی داغ باشد که شیرینی ترک بخورد یا خیلی سرد که شیرینی وا برود. یک دمای متعادل و مناسب باید باشد. بهتر است از 15 دقیقه قبل داغ شده باشد و در حین پخت روی 180 درجه تنظیم شود.

2- وقتی پس از استراحت، خمیر چرب باشد یا به اصطلاح روغن افتاده باشد به قالب می چسبد. همچنین با حرارت فر شل می شود. در این حالت کمی آرد نخودچی به خمیر اضافه کنید تا دیگر به دست و قالب نچسبد و به راحتی بتوانید وردنه کنید.

3- هرچند برخی توصیه می کنند خمیر را از چرخ گوشت رد کنید ولی بهتر است خمیر را با دست خوب و مداوم ورز دهید.

4- چون آرد نخودچی بافت تردی دارد بعضی به آن آرد سفید گندم اضافه می کنند تا خمیر بهم پیوسته شود و پودر نشود. ولی اصلا به شما چنین توصیه ای نمی کنیم، حتی به مقدار کم هم اضافه نکنید. چون هم طعم شیرینی نخودچی خانگی را عوض می کند و هم رنگ شیرینی پس از پخت تیره می شود.

برای دیدن طرز تهیه شیرینی های سنتی و اصیل ایرانی مثل کاچی و حلوای شیره انگور کلیک کنید.

شیرینی نخودچی خانگی
شیرینی نخودچی خانگی

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

برای دیدن طرز تهیه مسقطی انار روی همین نوشته کلیک کنید.


تهیه کننده و عکاس:

خانم لاله مهریاری

منبع:

دستور تهیه شیرینی نخودچی خانگی خانم گل آور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *