منوی دسته بندی

دریاچه اوان الموت قزوین، دیدنی ها و جاذبه های طبیعت قزوین

دریاچه اوان الموت قزوین: بزرگترين و زيباترين درياچه در منطقه قزوين، که به فاصله 75 کيلومتری شمال شرقی شهر قزوين قرار دارد. درياچه زيبای اوان به ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دريا قرار دارد. این دریاچه زیبا همچون نگينی زمرّدين می درخشد و با چشم انداز مسحور كننده اش گردشگران داخلی و خارجی بسياری را در چهارفصل سال به خود جذب می كند.

دریاچه اوان الموت قزوین
دریاچه اوان الموت

طبیعت بکر دریاچه اوان

همه ما نیاز داریم که از زمانی از هیاهو و شلوغی شهر فاصله بگیریم و در دامن طبیعت احساس آرامش و رهایی پیدا کنیم. خوشبختانه طبیعت زیبای البرز در نزدیکی تهران، کرج و یا قزوین این امکان را فراهم کرده که با طی مسیرهای کم از زیبایی های طبیعی کوهستان و دریاچه ها لذت ببریم. امروز قصد داریم شما را با دریاچه اوان، نگین فیروزه منطقه الموت در استان قزوین آشنا کنیم.

ویژگی های دریاچه اوان

اَوان نامش به معنی «جایگاه گرد آمدن آب» است: اَو به معنی آب+ ان هم یک پسوند مکانی است که در کل معنی جایگاه آب می دهد.

اوان یک دریاچه آب شیرین دائمی است. مساحت اين درياچه بيش از هفت هکتار است که آب آن تنها از طریق آب چشمه هاي جوشان موجود در كف درياچه و نزولات آسمانی تامین می شود. غليان دايمی چشمه ها باعث صافی و زلالی آب درياچه شده است. عمق آن از 1 تا 7.5 متر در نوسان است. از سرريز آب درياچه نيز رود کوچکی تشکيل مي شودکه آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای «کوشک» و «آيين» است.

دریاچه اوان الموت قزوین
عکس دریاچه اوان الموت در تابستان

برای دیدن طالقان بهشت طبیعت گردان کلیک کنید.

دریاچه اوان کجاست؟ مسیر دسترسی آن کجاست؟

دریاچه اوان در دامنه­ کوه خشچال و در دل کوهستانهای الموت واقع شده است. به فاصله 75 کيلومتري شمال شرقي شهر تاریخی قزوين قرار دارد. فاصله آن از تهران حدود 120 کیلومتر است. مسیر دسترسی از بزرگراه تهران- کرج- قزوین و سپس از جاده کوهستانی قزوین- الموت میسر است. از رجایی دشت که رد شدید و حدود 3 ساعت پیش رفتید یک دو راهی پیش رویتان قرار می گیرد که راه به سمت دریاچه را پیش بگیرید. بعد از اینکه روستای زر آباد را رد کردید به دریاچه می رسید.

دیدن مکان دریاچه اوان قزوین روی نقشه گوگل

فاصله قلعه الموت و دریاچه اوان الموت قزوین

قلعه الموت، دژ مستحکم حسن صباح و فرقه اسماعیلیه حدود چهل کیلومتر از دریاچه اوان فاصله دارد. بنابراین اگر قصد دیدن هر دو جاذبه را دارید، بهتر است صبح زود به بازدید قلعه منحصر بفرد الموت رفته و سپس در مسیر برگشت در کنار دریاچه زیبای اوان اتراق و استراحت کنید.

امکانات و جاذبه های دریاچه اوان در فصول مختلف

چیزی که گردشگران را به این دریاچه جذب می کند طبیعت بکر و چشم انداز شگفت انگیز دریاچه است. همچنین در حاشیه این دریاچه امکانات و تفریح گاه های مختلفی گنجانده شده است که همین امر اوان را به یک مقصد توریستی تبدیل کرده است.

برای دیدن روستا و آبشار کرکبود طالقان اینجا را کلیک کنید.

قایق سواری

قایق سواری بر روی دریاچه اوان بدون شک تجربه ای به یاد ماندنی و منحصر بفرد خواهد بود. امکانات قایق های پارویی در این دریاچه وجود دارد.

کوهنوردی

اگر علاقمند به کوهنوردی هستید طبیعت بکر این منطقه برای شما جذاب خواهد بود. البته باید کفش و لباس مناسب داشته باشید.

پیک نیک و عکاسی دریاچه اوان الموت قزوین

پیک نیک دوستانه یا خانوادگی با داشتن منظره زیبای دریاچه و نیز عکاسی از طبیعت و دریاچه یکی از ساده ترین و پر طرفدارترین تفریحات این منطقه است.

دریاچه اوان الموت قزوین
عکس دریاچه اوان الموت

سایر تفریحات دریاچه اوان الموت قزوین

در تابستان اين درياچه برای قايق سواری، پیک نیک و عکاسی بسیار خوش منظره است. در پایيز پناهگاه پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی در آن زندگی می کنند که برای علاقه مندان به پرنده نگری مناسب است. گفتنی است در زمستان هر گوشه­ زمین پیرامون دریاچه را برف جامه­ سپید می­ پوشاند و روی آب دریاچه را قشری از یخ می ‎پوشاند. بنابراین با توجه به برودت هوا و يخ زدن سطح آن قابل اسکی رانی است.

چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

شنا کردن، ماهی گیری و شکار جانوران دریاچه ممنوع است.

اقامت در منطقه الموت و دریاچه اوان

برای اقامت در منطقه الموت می توانید ویلا، اقامتگاه بومگردی یا خانه با قیمت های متفاوت اجاره کنید. در اینجا ما به شما معرفی این اقامتگاه ها پرداختیم.

گونه های گیاهی دریاچه

غير از گونه های درختی دست كاشت نظير: بيد، چنار، تبريزي، سيب، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گياهان علفي مانند گون، كنگر، شيرين بيان و گونه هاي مختلف ديگر از خانواده گرامينه و لگومينيوزه هم در حوزه آبخيز اوان وجود دارند. از گياهان داخل درياچه هم مي توان به نی بن در آب ،گياه غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره كرد.

حیات وحش دریاچه اوان الموت قزوین

وجود پوشش گیاهی و درختزار اطراف دریاچه اوان باعث وجود گونه های جانوری متنوعی در دریاچه و محیط پیرامون آن می شود. از پوشش جانوری اطراف دریاچه اوان می­توان گونه­ هایی چون کل، بز، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، سیاه گوش، خرگوش، مار، عقاب، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و گنجشک را نام برد. در کنار آب نیز قورباغه، لاک‎ پشت و خرچنگ زندگی می­کنند و درون دریاچه نیز ماهیانی چون قزل آلای رنگین، کپور، لاک پشت برکه ای و اردک ماهی زیست می­کنند.

عکس طبیعت زیبای الموت
طبیعت کوهستانی و زیبای منطقه الموت

برای دیدن جشنواره گل لاله دیزین کلیک کنید.

دیدنی های اطراف دریاچه اوان

از دیدنی­ های اطراف دریاچه اوان می­توان اشکفت «شمس کلایه»، آبشار اوان، روستای زیبای زر آباد با چناری شگفت ­انگیز، پارک جنگلی «باراجین»، اقامتگاه بوم گردی زر آباد الموت و این سو و آن سو نیز باغستان‌های قزوین را نام برد.

برای رفتن به دریاچه اوان به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

دریاچه اوان فاصله زیادی از شهر دارد. پس اگر قصد دارید با خیال راحت سفر کنید باید خودتان را با تجهیزات مناسبی مجهز نمایید. در این سفر بهتر است غذا و خوراکی های آماده ای را به همراه داشته باشید. اگر مایلید تا شب را در کنار دریاچه سپری کنید، لباس گرم را فراموش نکنید. چراغ قوه، آب و چادر مناسب نیز جز لوازم ضروری برای سفر به دریاچه اوان می باشد.

دریاچه اوان الموت قزوین
عکس دریاچه اوان الموت در تابستان

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

برای خواندن درباره روستای وشته طالقان و نیز طبیعت روستای گلیرد طالقان کلیک کنید.


نویسنده مقاله و عکس ها از:

خانم لاله مهریاری

منابع مقاله:

1- 1- مقاله تحلیل بر ویژگی های محیط زیستی دریاچه اوان، نگین آبی دشت قزوین، پانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران- دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

2- سایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین

2- سایت شهرداری قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *