منوی دسته بندی

روستای گلیرد طالقان

روستای گلیرد طالقان یکی از روستاهای استان البرز، شهرستان طالقان و بخش بالا طالقان می باشد. فاصله این روستا از مرکز طالقان 14 کیلومتر است. دلیل شهرت و اهمیت این روستا این است که زادگاه و خانه پدری «آیت الله سید محمود طالقانی» در آن قرار دارد. خانه «سید محمود طالقانی» که از چهره های برجسته معاصر است به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

عکس روستای گلیرد طالقان
عکس روستای گلیرد طالقان

چرا از روستای گلیرد طالقان دیدن کنیم؟

روستای گلیرد یک روستای کوهستانی و مرتفع (2224 کیلومتر ارتفاع) است. دارای آب و هوای خنک و معتدل در تابستان است. کوچه و باغ های روستا در یک شیب و پستی و بلندی واقع شده اند و درختان کهنسال چنار و گردو و نیز باغ ها و مزراع زیبا به این روستا جلوه خاصی بخشیده اند. همچنین چشمه پرآبی که از وسط روستا می گذرد و آب خنک و گوارای آن از جاذبه های آن محسوب می شوند.

خانه های روستایی کاه گلی و با سبک معماری بومی همچنان از گذشته باقی مانده اند که زیبایی و اصالت روستا را بیشتر می کند. خوشبختانه مردمان گلیرد در حفظ زیبایی و پاکیزگی و اصالت روستای خود کوشا بوده اند و این باعث چشم نوازی مناظر گلیرد برای مسافران و گردشگران می شود.

روستای گلیرد طالقان
نمایی از روستای گلیرد طالقان

برای دیدن روستای زیبای وشته یا بادامستان طالقان روی همین نوشته کلیک کنید.

چه موقع برای بازدید روستای گلیرد بهتر است؟

همانطور که گفته شد به دلیل کوهستانی و مرتفع بودن روستا هوا در فصل بهار و  تابستان خنک و معتدل است. به همین دلیل علاقه مندان فراوانی را به خود جذب می کند. اما زمستان ها برفی و سرد است که برای بازدید گردشگران زمان مناسبی نیست.

جاهای دیدنی و جاذبه های روستا

زادگاه و خانه پدری آیت الله طالقانی از روحانیون مبارز و برجسته معاصر یکی از جاذبه های مهم در شهرستان طالقان و نیز روستای گلیرد محسوب می شود. این خانه، قدیمی ترین بنای روستا است و در دوره قاجار ساخته شده است. در این خانه تاریخی که در مرکز روستا واقع شده، برخی از وسایل یادگار مانده از آیت الله طالقانی برای بازدید عموم به نمایش در آمده است. این خانه تاریخی در 12 اردیبهشت سال 77 شمسی به شماره 2009 به ثبت ملی رسیده است.

خانه طالقانی گلیرد طالقان

برای دیدن مقاله روستای کرکبود طالقان روی همین نوشته کلیک کنید.

حمام قدیمی روستا

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گلیرد، حمام روستا است که تاریخ آن به دوران پهلوی باز می گردد و توسط میراث فرهنگی بازسازی شده است. حمام قدیمی دارای سقف های گنبدی شکل است و در نزدیکی خانه تاریخی آیت الله طالقانی واقع شده است.

چشمه زلال و خنک گلیرد

چشمه گلیرد که در مرکز روستا جاری می شود از برفها و آبهای کوهستان مجاور سرچشمه گرفته است و بسیار خنک و گوارا است و یکی از جاذبه های روستا محسوب می شود.

سوغات روستای گلیرد

معروف ترین سوغات روستا انواع خشکبار، لواشک و گردو می باشد.

قدمت روستا و زبان مردم

قدمت روستای گلیرد بیش از 200 سال است و زبان مردم تاتی است. دین اهالی گلیرد اسلام و مذهب شیعه جعفری هستند.

محصولات باغی و کشاورزی گلیرد

شغل اصلی مردمان گلیرد کشاورزی، دامداری و باغداری است. در این روستا محصولاتی مانند گردو، گیلاس و آلبالو بیشترین برداشت را دارند. همچنین مانند سایر روستاهای طالقان مواد لبنیاتی نیز تولید می شود.

خانه آیت الله طالقانی در روستای گلیرد طالقان
خانه ساده و روستایی آیت الله طالقانی در روستای گلیرد طالقان

برای دیدن مقاله طالقان بهشت طبیعت گردان کلیک کنید.

روستای گلیرد طالقان کجاست؟

روستای گلیرد روی نقشه گوگل

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

منبع:

سایت اختصاصی طالقان به آدرس https://talkan.ir/

نویسنده مقاله و عکاس:

خانم لاله مهریاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *