منوی دسته بندی

روستای کرکبود طالقان

روستای کرکبود طالقان در فاصله 135 کیلومتری از تهران واقع شده و از روستاهای شهرستان طالقان است. ارتفاع روستا از سطح دریا 2271 متر و یک روستای کوهستانی و زیبا در دامنه البرز است. این روستا در فاصله پنج کیلومتری از مرکز، که شهر طالقان است قرار دارد. مجاورت این روستا با کوهها و دره های زیبا باعث بوجود آمدن چشمه، آبشار و مناظر دیدنی شده که دلیل شهرت اصلی آن چشمه و آبشار کرکبود است.

آبشار کرکبود طالقان
روستا و آبشار زیبای کرکبود طالقان

مسیر دسترسی روستای کرکبود

برای دسترسی به روستای کرکبود، باید ابتدا از بزرگراه تهران- کرج- قزوین از طریق جاده طالقان به سمت شهر طالقان بروید. سپس از شهر طالقان به سمت جاده ی طالقانِ بالا ادامه دهید و سپس یک جاده فرعی به سمت کرکبود وجود دارد که پس از پشت سرگذاشتن دره کرکبود و چندین روستا، به آخرین روستا در پای کوه به نام کرکبود می رسید.

آبشار کرکبود طالقان را روی نقشه گوگل ببینید.

معنی نام کرکبود

به طور کلی در روستای کرکبود کوه و دره ای عمیق با سنگ های آبی تیره و کبود رنگ وجود دارد که جلوه خاصی به آن بخشیده است. کبودی صخره ها به ویژه در فصل های سرد پاییز و زمستان که درختان بی برگ هستند بیشتر به چشم دیده می شود.

دلیل دیگری که برای نامگذاری اسم کرکبود گفته شده حضوردو امامزاده به نام های زید و ابراهیم بوده که با هم برادر بوده و در این روستا تدفین شده اند. هر دو دارای اسب بودند یکی به نام کهر و دیگری به نام کبود که پس از درگذشت آنها اسم روستا را کهرکبود و بعدها کرکبود نهاده اند. در برخی مناطق روستا اشیا تاریخی با قدمت قرن چهارم هجری پیدا شده که نشان از گذشته های دور این منطقه دارد.

برای دیدن جاذبه های روستای گلیرد طالقان روی همین نوشته کلیک کنید.

روستای کرکبود طالقان
روستای کرکبود طالقان

برای دیدن جاذبه های طالقان بهشت طبیعت گردان روی همین نوشته کلیک کنید.

آب و هوای روستای کرکبود

منطقه طالقان به طور کلی کوهستانی است و به همین دلیل بهار و تابستان خنک و معتدلی دارد. بنابراین این فصل ها برای بازدید گردشگران پر لذت است و بیشترین جاذبه را دارد. طبیعت گردی و کوهنوردی از فعالیت هایی است که علاقمندان می توانند انجام دهند. اما زمستان ها سرد و سخت است و بدلیل بارش برف و باران امکان مسدود شدن جاده های این روستا نیز وجود دارد.

جاذبه ها و مکان های دیدنی روستای کرکبود

خود روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی چشم انداز سر سبز و کوهستانی زیبایی دارد و همچنین آب و هوای خنک در فصل تابستان بسیار دلنشین است. دو چشمه معروف این روستا به نام های اشکس و جوهر از کوههای البرز سرچشمه می گیرند. از جمله بناهای تاریخی می توان به گرمابه قدیمی روستا اشاره کرد.

مناظر زیبای روستای کرکبود طالقان
عکس روستای کرکبود طالقان

برای دیدن جشنواره گل لاله دیزین در استان البرز کلیک کنید.

آبشار زیبای کرکبود

مهم ترین و زیباترین جاذبه روستا، آبشار کرکبود است که از صخره های حجیم سی الی پنجاه متری سرازیر می شوند و سپس در دره عمیقی جاری میشود. این آبشار کوچک، اما باشکوه است. ابهت و زیبایی آبشار به دلیل غرش آبشار و صدای فرو ریختن آب بر روی سنگ هاست. ایستادن بر فراز دره و تماشای آبشار تجربه جذاب و به یادماندنی است.

مسیر رسیدن به آبشار هم که از میان باغهای سرسبز و با صفای روستا می گذارد، خود به تنهایی جذاب است. مسیر پیاده روی تا آبشار به خوبی مشخص شده و پله گذاری شده است. گردشگران و طبیعت گران می توانند به راحتی بپیمایند. در هنگام پیاده روی در طول مسیر در زیر صخره ها سوراخ هایی وجود دارد که شبیه دکه است. گفته می شود که خوشنویسان، نویسندگان و قرآن نویسان از این فضاها برای کار خود استفاده می کردند. در قسمت پایینی آبشار حوضچه های آبی قرار دارد که می توان در آنها تن به آب زد و یا از فضای خنک و قطرات آب در زیر آبشار لذت برد.

عکس آبشار کرکبود طالقان
عکس آبشار کرکبود طالقان

برای دیدن روستای زیبای وشته یا بادامستان طالقان کلیک کنید.

روستای کرکبود سفری یک روزه برای طبیعت دوستان

اگر به فضای روستایی آرام و به دور از سر و صدا و به زیبایی های طبیعت کوهستان علاقه دارید، حتما یک سفر یک روزه به کرکبود را تجربه کنید.

روستا دارای پارکینگ است و تابلوهای راهنما مسیر را به راحتی نشان می دهند. نیازی به راهنما ندارید.

در محیط روستا غذاخوری و رستوران وجود ندارد. پس بهتر است در شهر طالقان غذای خود را میل کنید.

چون باید در محیط کوهستان پیاده روی کنید سعی کنید از کفش و لباس مناسب و راحت استفاده کنید. از پوشیدن کفش های نامناسب و صندل خودداری کنید.

دیدن مناظر زیبا کافی نیست. حتما دوربین همراه داشته باشید!

روستای کرکبود طالقان
مسیر پیاده روی آبشار کرکبود

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

برای دیدن دریاچه اوان الموت در استان قزوین همین نوشته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *