منوی دسته بندی

خورشت ناز خاتون شمالی، غذای محلی با مرغ یا گوشت و بادنجان و سیر

خورشت ناز خاتون یک غذای محلی شمالی خوشمزه است که می توانیم هم با مرغ و هم با گوشت تهیه کنیم. طعم بادنجان، سیر و سبزی های تازه و معطر شما را به قلب گیلان می برد.

خورشت ناز خاتون شمالی
عکس خورشت ناز خاتون

ناز خاتون چیست؟

ناز خاتون نام یک خورشت شمالی است که طعمی خوب و خوشمزه دارد و تقریبا اکثر افراد با ذائقه های مختلف آن را می پسندند. البته نام یک ترشی بادنجان هم ناز خاتون است. ما در این نوشته طرز تهیه خورشت شمالی را که در استان گیلان با مرغ و بادنجان و سبزی های معطر و تازه تهیه می شود را آموزش دادیم.

هر چند ما به سبزی های معطر شمالی دسترسی نداریم، ولی می توانیم با موادی که داریم این خورشت را درست کنیم و به غذاهای خود تنوع بدهیم و از خوردن آن لذت ببریم.

مواد لازم برای 4 نفر:

سینه مرغ300 گرم
بادنجان قلمی4 عدد
پیاز 2 عدد
سبزی (نعناع و جعفری)300 گرم
آب نارنج یا آبغورهبه میزان لازم
روغن به میزان لازم
سیر تازهبه میزان لازم
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه خورشت ناز خاتون با مرغ:

مرحله اول

پیاز را پوست کنده، خرد می کنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم. سینه ی خرد شده ی مرغ را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. سپس آن را با دو پیمانه آب داخل قابلمه می ریزیم و تا بپزد.

مرحله دوم خورشت ناز خاتون شمالی

زمانی که گوشت مرغ در حال پختن است، سبزی را خرد می کنیم و با روغن سرخ می کنیم تا حدی که تلخ نشود و خواص سبزی هم حفظ شود. پس از پختن مرغ سبزی را به آن اضافه می کنیم و حرارت را کم می کنیم تا خورشت به تدریج جا بیفتد.

مرحله سوم

بادنجان ها را پوست کنده، بدون اینکه خرد کنیم نمک می زنیم. وقتی تلخی آنها خارج شد، بادنجان ها را درسته سرخ می کنیم. بعد به داخل خورشتی که جا افتاده می ریزیم و به خورشت آب نارنج یا آبغوره را اضافه می کنیم.

خورشت ناز خاتون شمالی
آماده کردن سبزی و بادنجان برای ناز خاتون

مرحله آخر خورشت ناز خاتون شمالی

وقتی بادنجان ها مغز پخت شد، خورشت آماده است آن را در ظرف مورد نظر می ریزیم و به دلخواه تزیین می کنیم. این خورشت را می توانید با برنج خوشمزه شمالی، ترشی مخلوط و سیر ترشی نوش جان کنید.

خورشت ناز خاتون شمالی
عکس خورشت ناز خاتون

چند نکته در مورد خورشت ناز خاتون:

1- می توان در خورشت ناز خاتون، گوشت قرمز را جایگزین مرغ کنیم.

2- در صورت تمایل چند عدد آلوی بخارا را در اواسط پخت، به خورشت اضافه می کنیم.

3- در ناز خاتون از سبزی جعفری و نعناع استفاده می کنیم. ولی اگر بخواهیم می توانیم کمی اسفناج هم در این خورشت بریزیم، تا خورشت زودتر جا بیفتد.

رژیم سالم با غذاهای محلی مفید

ما با پختن غذاهای محلی و سنتی استان های مختلف و تنوع بخشیدن به غذاها، سلامتی را به خانواده عزیز خود ارمغان می دهیم. غذاهای تکراری و رژیم ناسالم به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند. زیرا همانطور که می دانیم بدن انسان به انواع مواد غذایی نیاز دارد. بهترین راه تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن، داشتن رژیم غذایی سالم، استفاده از سبزی ها، میوه ها، حبوبات، انواع گوشت ها، لبنیات و … می باشد.

بیشتر غذاهای سنتی و محلی ایران، در ردیف غذاهای سالم هستند. یکی دیگر از ویژگی های خوردن غذاهای متنوع محلی این است که سبب کنترل وزن و داشتن عمری طولانی برای خانواده می شود.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *