منوی دسته بندی

جنگل دالخانی رامسر، یک جنگل نوردی رویایی در دالان بهشت رامسر

جنگل دالخانی رامسر در مازندران: تنها در فاصله 30 کیلومتری شهر معروف و دیدنی رامسر، و تقریبا با همین فاصله از شهر تنکابن در غربی ترین منطقه مازندران و بر فراز بلندای شهر رامسر قرار گرفته است. جنگل نیمه کوهستانی و رویایی دالخانی یکی از زیباترین و بکرترین جنگل های شمال است. جنگل دالخانی را به دالان بهشت می شناسند. جنگل ابر و مناظر منحصر بفرد آن در کنار هوای خنک بسیار لذت بخش و دیدنی است.

جای دیدنی نزدیک: قلعه زیبای مارکوه رامسر

جنگل دالخانی رامسر در مازندران
جنگل دالخانی رامسر در مازندران

فاصله رامسر تا جنگل دالخانی

فاصله جنگل دالخانی تا رامسر­ ۳۰ کیلومتر است که دسترسی به آن از طریق جاده رامسر به تنکابن ممکن است. مسیر دسترسی به دالخانی از خروجی شرقی رامسر آغاز و پس از طی 7 کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سه راهی جنت رودبار می رسد. جنگل دالخانی پس از طی 23 کیلومتر در جاده آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار دارد.

این جنگل توریستی در دهستان چهل شهید قرار دارد. ارتفاع آن به حدود 800 متر می رسد. و به همین دلیل گزینه خوبی برای طبیعت گردان و کسانی که به طبیعت علاقه دارند، به حساب می آید. نقشه جنگل دالخانی رامسر

اقامت در جنگل دالخانی

اگر عاشق این جنگل و مناظرش شده‌اید و می‌خواهید شب را در اینجا اقامت کنید، پیشنهاد ما اقامت در کلبه‌های جنگلی و یا رفتن به روستاهای اطراف است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا گزینه چادر زدن در دل جنگل را پیشنهاد نداده‌ایم؟!

خوب دلیلش این است که جنگل دالخانی به خاطر بکر بودن میزبان حشرات زیادی است و از طرف دیگر شغال هم در این جنگل جولان می‌دهد. پس بهتر است برای اقامت گزینه چادر زدن را از برنامه‌تان حذف کنید. در روستای گرسماسر و ییلاق جنت رودبار، اتاق یا ویلا برای اجاره پیدا می‌کنید. کار دیگر هم این است که بعد از گشت و گذار به رامسر برگردید و هتل و ویلا بگیرید. اگر بخواهید جاده را به سمت تنکابن ادامه بدهید، بین هتل‌های تنکابن هم می‌توانید گزینه مناسبی پیدا کنید.

امروز اپلیکیشن های متعددی برای پیدا کردن هتل، اقمت گاه بومگردی یا خانه های جنگلی وجود دارد که در اینجا ما به شما یکی از کامل ترین آنها را به شما پیشنهاد می کنیم:

 چرا جاده جنگل دالخانی دیدنی است؟

جاده جنگل دالخانی، جاده ای تپه ای است که در طول این جاده شما خود را در انبوهی از ابر و حجم وسیعی از سرسبزی و پوشش گیاهی خواهید دید. هوای این منطقه همیشه بهشتی و خنک است، درختان سایه های خنکی ساخته اند و مه همه جا را فرا گرفته است و منظره هایی رویایی شکل داده. شما در ادامه مسیر از جنگل‌هایی رد می‌شوید که شما را به ییلاقاتی مانند جنت رودبار، اکراسر و گرسماسر می‌رساند. روستای جنت رودبار به خاطر گل گاوزبانش شهرت دارد.

جاذبه های جنگل دالخانی

مناظر و چشم اندازهای جنگلی، پوشش گیاهی انبوه، پدیده های جوی خاص مانند جنگل ابر، جانوران و گیاهان نادر (مناسب برای پرنده نگری، حیوان نگری، عکاسی). ویژگی های آب و هوایی جذاب مثل دمای معتدل، رطوبت و مه. همچنین پارک جنگلی دالخانی به بهشت بلوط های ایران معروف است.

جنگل دالخانی رامسر در مازندران
جنگل دالخانی رامسر در مازندران

طبیعت گردی در دالخانی

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین تفریح هایی که در جنگل دالخانی انجام می شود پیک نیک خانوادگی، طبیعت گردی، دوچرخه سواری، جنگل نوردی و کوه نوردی است. همانطور که در بالا گفته شد این جنگل مناسب برای پرنده نگری، حیوان نگری و عکاسی نیز هست. جنگل دالخانی یکی از محبوب ترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران است. و هر سال تعداد زیادی از طبیعت گردهای حرفه ای کشورمان به قصد گشت. جنگل نوردی و کوه پیمایی به این نقطه زیبا و مه آلود رامسر سفر می کنند. برای جنگل نوردی در دالخانی تورهای متعددی برگزار و بسته به راهنما و بلدِ گروه مسیرهای متفاوتی برای پیمایش جنگل و کوه انتخاب می شود.

جنگل دالخانی رامسر در مازندران
جنگل دالخانی رامسر در مازندران

جای دیدنی پیشنهادی: طالقان، بهشت طبیعت گردان در استان البرز

امکانات جنگل دالخانی

برای پیک نیک می توانید از کلبه ها و آلاچیق های چوبی کنار جاده استفاده کنید. دکه های چوبی کنار جاده هستند که چای و آش می فروشند. کنار جاده رستوران هم هست. همچنین فروش میوه های جنگلی، عسل و ماهی های پرورشی هم در این منطقه رایج است.

عکس جنگل دالخانی رامسر
جنگل ابر دالخانی

مکان دیدنی : جشنواره گل لاله دیزین در استان البرز

میوه های جنگل دالخانی

اگر عاشق میوه های جنگلی هستید حتما در دالخانی پرس و جو کنید. درختانی مثل بلوط، ازگیل، ولیک، فندق، کوله خاس، مندی یا کلهو، زرشک و گوجه جنگلی در این منطقه فراوانند.

جنگل دالخانی رامسر در مازندران
جنگل دالخانی رامسر در مازندران

جای دیدنی : آبشار کرکبود طالقان

جاذبه ها و دیدنی های رامسر در استان مازندران

رامسر یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که با داشتن جاذبه­ های طبیعی و زیبایی منحصر به فرد این شهر، لقب عروس شهرهای شمال را دارد. رامسر یک شهر کاملاً توریستی است و اگر قصد گذراندن تعطیلات همراه خانواده را دارید، یکی از بهترین گزینه ­ها است.

شهرستان رامسر از نظر توریستی دارای سواحل دریاری خزر و تله کابین رامسر و از نظر تاریخی دارای مجموعه موزه ای، كاخ مرمر دوران پهلوی، هتل قدیم، بلوار کازینو است. جاذبه های طبیعی این شهر شامل آب گرم طبیعی، ییلاق جواهرده، جنگل دالخانی، جنگل صفارود است. میراث های تاریخی دیگر مثل قلعه مارکوه و دژ گرسماسر نیز بر جاذبه های این منطقه افزوده اند.

جنگل دالخانی رامسر در مازندران
جنگل دالخانی رامسر در مازندران

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.


نویسنده مقاله و عکاس:

خانم لاله مهریاری

منابع:

1- مقاله بررسی انگیزه های گردشگری بازدیدکنندگان پارک های جنگلی، محمد رضا رضوانی، سید محمد میر تقیان رودسری، فصلنامه علمی- پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی

2-  سایت رسمی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رامسر

3-خبرگزاری ایرنا و خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *