منوی دسته بندی

قلعه مارکوه رامسر مازندران، دیدنی های رامسر

قلعه مارکوه رامسر مازندران از قلعه های تاریخی ایران و نیز از جاهای دیدنی استان مازندران است که در ارتفاع پانصد متری از سطح دریا و بر فراز كوهی با همین نام قرار دارد. قلعه ای كه با وسعت دید و چشم انداز 360 درجه ای، گردشگران را به تماشای پهنه وسیعی از دریا، كوه، جنگل و جشنواره ای از رنگ ها در طبیعت دعوت می كند.

جای دیدنی نزدیک: جنگل دالخانی رامسر

قلعه مارکوه رامسر مازندران
قلعه مارکوه رامسر مازندران

جاذبه ها و دیدنی های قلعه مارکوه

امروزه این قلعه تاریخی برج ها و دیوارها باقی مانده است. اما مسیر پلکانی سرسبز، و منظره منحصر بفرد بر فراز قلعه، برای بیشتر افراد یک تجربه به یاد ماندنی و یک گشت تفریحی در طبیعت است.

برای رسیدن به این مكان تاریخی و صعود به قلعه ماركوه باید از 320 پله ای كه در ضلع جنوبی آن و در روستای “طلاسر” قرار گرفته، استفاده كرد. ارتفاع كم پله های مارپیچی و عبور از میان انبوه درختان با پوشش گیاهی زیبا و بوته های شمشاد جنگلی و گل سنگ ها، پله نوردی را لذت بخش می كند.

قلعه مارکوه رامسر مازندران
قلعه مارکوه رامسر مازندران

منظره بی نظیر مارکوه رامسر مازندران

پس از پیمودن اندكی از این مسیر، علاوه بر نمایان شدن منظره چشم نواز دژ و باروی سنگی قلعه مارکوه، منظره شهر، دریا و زمین های سبز شالیكاری كتالم و رامسر، روستاهای سرسبز مازندران، خانه‌ها با سقف های رنگارنگ و کوه‌ها همراه با افق آبی رنگ مسحور کننده از دریای مازندران دیده می شود. دیدن این مناظر خستگی مسیر را از تن به در و لذت پله نوردی را دلچسب تر می كند.

قلعه مارکوه رامسر مازندران
قلعه مارکوه رامسر مازندران

قلعه مارکوه رامسر کجاست؟

قلعه مارکوه در مسیر جاده رامسر – تنکابن، در 6 كیلومتری شرق شهر رامسر و سه كیلومتری ساحل دریا در شهر كتالم است. مسیر جاده ای از جاده میرزا کوچک خان و سپس مسیر روستای طلاسر (یا تلاسر) است.

برای جستجو در اپلیکیشن از عبارت “Marku Castle, Ramsar” استفاده کنید. مشاهده موقعیت قلعه در نقشه

تاریخچه قلعه مارکوه

هر چند برخی قدمت بنا را ساسانی می دانند، اما مطالعات باستان شناسی این قلعه تاریخی را جزء بناهای دوره اسلامی به شمار می آورد. این قلعه در دوره‌های مختلف اسلامی به عنوان پایگاه نظامی در مقابل تهاجم دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. احتمالا در قرن سوم ه.ق ساخته شده و تا قرون ششم و هفتم ه.ق همچنان از آن استفاده می شده است.

عکس قلعه مارکوه رامسر
عکس قلعه مارکوه رامسر مازندران

موقعیت استراتژیک قلعه مارکوه و تسخیر آن توسط اسماعیلیان

از بالای این بنا براحتی می توان از شمال تا دریا، از شرق تا تنكابن، از غرب تا رامسر و از جنوب نیز كوههای البرز را تحت نظر داشت.

موقعیت استراتژیک دژ نشان دهنده قدمت بسیار طولانی آن است. در سال 533 ه.ق سردار معروف اسماعیلیان نزاری، خسرو فیروز گرجیان این دژ را به تصرف در آورد. از این پس، اسماعیلیان توانایی و نیروی بیشتری یافتند. زیرا پیش از این، آنها با تصرف قلاع واقع در رودبار الموت و طالقان، به خصوص قلعه الموت بر جاده ابریشم و بخش های عمده ای از شمال ایران نیز مسلم شد. در حقیقت دژ مارکوه که گلوگاه سه منطقه بسیار با اهمیت طبرستان، دیلمان و گیلان بود و به تصرف نزاریان در آمده بود، قدرت نظامی و سیاسی آنها را بسیار افزایش داد.

برای دیدن داستان های اسرار آمیز اسماعیلیان در قلعه الموت کلیک کنید.

کاربرد قلعه مارکوه

دژ مارکوه از نظر موقعیت طبیعی، در قدیم که جاده ها به صورت مال رو بوده دروازه گیلان به مازندران و برعکس به شمار می آمده است. ساکنان از بالای این دژ می توانستند تمام منطقه تنکابن را زیر نظر بگیرند. و تمامی نقل و انتقالات نظامی، اقتصادی و بازرگانی حتی دریایی را زیر نظر داشته باشند.

باستان شناسان در خصوص دژ ماركوه كتالم رامسر معتقدند که بر اساس آنچه كه در كاوش ها به دست آمده. مانند ابزار یراق اسب ها، پیكان ها، نیزه ها و غیره، این قلعه كاملا كاربرد نظامی داشته است. وضع داخلی قلعه ماركوه از لحاظ وسعت به نحوی است كه گنجایش صد سرباز را دارد. و این تعداد به راحتی می توانستند در آن سكنی گزینند.

منظره زیبای دریای خزر بر فراز قلعه مارکوه رامسر
منظره زیبا بر فراز قلعه مارکوه رامسر مازندران

ویژگی های معماری قلعه مارکوه

مساحت قلعه مارکوه حدود 600 متر مربع است. از این معماری عظیم تنها 4 حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن باقی مانده است. مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه عمدتا سنگ های رودخانه ای، ساروج و گچ است.

در قلعه مارکوه چی کنیم: عکاسی، یوگا یا لذت از منظره؟

عکاسی از منظره دریا، دشت و کوه ها برفراز قلعه چه به صورت حرفه ای و چه غیر حرفه ای در این مکان خاص بسیار جذاب است. به ویژه عکس پانوراما از منظره جلگه و دریا منحصربفرد است.

همچنین اگر کسی علاقمند به انجام یوگا باشد. هنگام طلوع و غروب خورشید این قلعه مکان بسیار تکرار نشدنی و خاص است. اگر به پیاده روی سبک هم علاقمند باشید مسیر سرسبز و نه چندان دشوار صعود به قلعه هم می تواند مورد توجه باشد. همچین برای اعضای خانواده حضور بر بام کتالم و حس نسیم خنکی که از سمت ساحل می وزد دلنشین است.

تنها مشکل وجود یک دکل مخابراتی است که در یک گوشه بنا نصب شده و چشم انداز آن را در آن سمت تخریب کرده است. حفظ نکردن حریم یک بنای تاریخی یعنی از بین بردن زیبایی یک جاذبه گردشگری منحصربفرد!

منظره زیبای کوه از قلعه مارکوه رامسر
منظره زیبای کوه و دریا از بالای قلعه مارکوه رامسر مازندران

غصه های قلعه مارکوه رامسر مازندران

از جاذبه ها و زیبایی های این بنای تاریخی گفتیم، اما از غصه های آن نگفتیم.

در حال حاضر به علت احداث جاده ای ماشین رو که تا پای دژ مارکوه کشیده شده دسترسی به آن آسان است. و دریغ که تخریب آن توسط سودجویان محلی و بلایای طبیعی همچنان ادامه دارد. و از سوی مسئولان نیز توجهی جدی به این بازمانده تاریخی و ملی منطقه تنکابن نمی شود و از آن حراست به عمل نمی آید. همچنین حضور جمعیت زیاد و خارج از ظرفیت باعث تخریب بنا می شود.

ثبت ملی قلعه مارکوه رامسر مازندران

این دژ کوهستانی با شماره 3484 در سال 1379 در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است.

پله های قلعه مارکوه
پله های قلعه مارکوه رامسر مازندران

جاهای دیدنی رامسر

شهرستان رامسر از نظر تاریخی دارای مجموعه موزه ای، كاخ مرمر دوران پهلوی، هتل قدیم، بلوار کازینو. و جاذبه های طبیعی همچون آب گرم طبیعی، جنگل دالخانی، روستای جنت رودبار و جنگل صفارود است. میراث های تاریخی دیگر مثل دژ مارکوه و روستای گرسماسر نیز بر جاذبه های این منطقه افزوده اند.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

برای دیدن قلعه بابک خرم دین کلیک کنید.


نویسنده مقاله و عکس ها از:

خانم لاله مهری یاری

منبع:

1- مقاله قلاع مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، دکتر اللهیار خلعتبری و عباس پناهی

2- روزنامه همشهری و خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *