منوی دسته بندی

شیرینی نان پنجره ای

شیرینی نان پنجره ای از شیرینی های قدیمی ایرانی است و می توانید امسال برای شب یلدا به جای خرید شیرینی خود دست به کار شوید و این شیرینی خوشمزه و آسان را درست کنید. مواد اولیه  این شیرینی در همه جا در دسترس است و طرز تهیه آن نیز آسان است و نیاز به مهارت شیرینی پزی زیادی ندارد. پس ما به شما توصیه می کنیم دست به کار شوید و این دستور پخت را بخوانید.

شیرینی نان پنجره ای
شیرینی نان پنجره ای

مواد لازم:

نشاسته گل             75 گرم

آرد گندم                75 گرم

آرد برنج                 3-2 قاشق سوپخوری سر پر

گلاب                    4-3 قاشق غذا خوری

تخم مرغ                5 عدد

پودر شکر               مقدار کافی برای روی شیرینی

پودر هل، پسته مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی نان پنجره ای ساده و خوشمزه:

مرحله اول

نشاسته گل را در ظرفی بریزید. دقت کنید که نشاسته حتما گُل باشد. سپس گلاب را به آن اضافه کنید تا به شکل خمیری سفت در آید. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. از همزن دستی می توانید استفاده کنید و نیازی به همزن برقی نیست. مخلوط باید شکل یکنواخت و رقیق پیدا کند و تکه های نشاسته خوب در آن حل شود.

مرحله دوم

سپس به مخلوط به تدریج آرد گندم الک شده و سپس آرد برنج را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد داخل مخلوط گلوله نشود. اگر مایع شیرینی شما یک دست نیست و گلوله آرد در آن وجود دارد می توانید از یک صافی مناسب رد کنید. حالا مایع شیرینی آماده است.

مرحله سوم

روغن را داخل تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به تدریج داغ شود. اگر روغن را یکباره و سریع داغ کنید می سوزد و همه جای آن یکنواخت داغ نمی شود. روغن باید کاملا داغ باشد ولی دود نکند.

حالا قالب خود را در روغن زده تا داغ شود. قالب نباید خیلی داغ و یا سرد باشد. اگر خیلی داغ باشد مواد شیرینی به آن می چسبد و اگر سرد باشد مایع به آن نمی چسبد. ممکن است یکی دو تا شیرینی اول درست و کامل در نیاید. نگران نباشید، میزان داغی آن را زود متوجه می شوید. بعد از اینکه قالب داغ شد آن را داخل مایع فرو ببرید ولی غوطه ور نکنید و فقط بدنه قالب تا سر را آغشته کنید. هیچ وقت بالای قالب را در مایع فرو نکنید که آن وقت شیرینی از قالب جدا نمی شود.

حالا قالب را در روغن داغ بگذارید و قالب را تکان دهید تا شیرینی از آن جدا شود (می توانید به کمک چنگال جدا کنید). شیرینی ها به سرعت برشته می شوند. سریع آن را برگردانید و سپس از روغن خارج کرده و شیرینی ها را بر روی کاغذ یا دستمال بگذارید تا روغن آن گرفته شود. شیرینی نباید زیاد برشته شود و رنگ آن نباید تیره شود. کمی که طلایی شد از روغن خارج کنید.

سرخ کردن شیرینی نان پنجره ای
سرخ کردن نان پنجره ای

مرحله آخر

پودر قند را با پودر هل مخلوط کنید و بعد از اینکه شیرینی ها خنک شدند روی آنها بپاشید. همچنین می توانید با پودر پسته هم تزیین کنید.

شیرینی نان پنجره ای
شیرینی نان پنجره ای

برای دیدن بیشتر شیرینی های ایرانی و کیک ها روی همین نوشته کلیک کنید.

نکات:

1-خمیر را می توانید نیم ساعت تا یکساعت در دمای اتاق استراحت دهید. اما اجباری نیست.

2- قالب را به کف تابه نزنید و با فاصله از کف نگه دارید تا شیرینی بتواند جدا شود.

3- بعد از اینکه چند شیرینی درست کردید مایع شیرینی را هم بزنید که آرد و نشاسته در آن ته نشین نشوند.

4- اگر دوست دارید رنگ شیرینی زرد و طلایی شود کمی به آن زعفران اضافه کنید. همچنین می توانید از رنگ های خوراکی دیگر نیز استفاده کنید.

5- شیرینی های داغ را روی هم نچینید چون ممکن است نرم شوند.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.


تهیه مطلب، شیرینی و عکس ها از:

خانم لاله مهری یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *