منوی دسته بندی

شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد کاشان

شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد، شهر پر رمز و راز از عهد ساسانی که در استان اصفهان و نزدیکی کاشان واقع شده است.

مردمان نوش آباد در روزگاران بسیار دور، در پناه اعماق زمین، شهری را بنا کردند. آنها در زمان خطر با پناه بردن به آن می توانستند مدت ها به زندگی ادامه دهند و خود را از دست دشمن رهایی بخشند. برای دانستن داستان این شهر پر رمز و راز، آدرس، قیمت بلیط و ساعات بازدید با پوپک تراول همراه باشید.

شهر زیر زمینی اویی کجاست؟ فاصله نوش آباد تا کاشان

نوش‌آباد شهری است در بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان.

شهر نوش‌آباد در شمال شهر کاشان و میان شهرهای آران و بیدگل و سفیدشهر واقع شده‌است.  فاصله این شهر از شهر آران و بیدگل ۵/۲ کیلومتر ‌است.

فاصله کاشان تا شهر زیر زمینی نوش آباد: حدود 15 کیلومتر – 20 دقیقه

فاصله تهران از شهر زیر زمینی اویی نوش آباد:  246 کیلومتر- حدود 3 ساعت

شهر زیرزمینی اویی نوش آباد
شهر زیرزمینی اویی نوش آباد

قدمت شهر زیرزمینی نوش آباد

این شهر در سال 1383 هنگامی که یکی از اهالی نوش آباد در حال  حفر زمین در منزل خود بود به صورت اتفاقی کشف شد.

پژوهش ها نشان می دهد که ساخت این اثر تاریخی در دوران ساسانی آغاز شده و استفاده از آن در دوران اسلامی گسترش یافته است. و تا دوره صفویه هم توسعه آن ادامه داشته است. از شهر زیر زمینی تا اواخر قاجاریه نیز استفاده شده است. مردم نوش آباد به سبب در امان بودن از حملات اشرار منطقه و نیز گرمای سوزان کویر مدت ها در این شهر زندگی کرده اند. این شهر زیرزمینی از 100 سال گذشته تا کنون بلااستفاده باقی مانده است.

شگفتی های شهر زیرزمینی اویی نوش آباد

بزرگی شهر زیرزمینی اویی چقدر است؟

وسعت این اثر بی نظیر احتمالا در زیر تمام سطح شهر نوش آباد کاشان آن روز گسترده شده و حتی تا بیرون از شهر نیز ادامه یافته است. باستان شناسان احتمال می دهند که این شهر تا 15 هزار متر مربع وسعت داشته باشد.

شهر زیرزمینی اویی نوش آباد اصفهان
شهر زیرزمینی اویی نوش آباد اصفهان

برای دیدن قلعه خشتی نوش آباد، بنای دوران سلجوقی کلیک کنید.

تعداد طبقات شهر زیر زمینی اویی

شهر زیر زمینی اویی در 3 طبقه و در زیر نوش آباد حفاری شده است. طبقه اول آن در عمق 4 متری و طبقه سوم در عمق 18 متری از سطح زمین کنده شده است.

ورودی های شهر زیرزمینی اویی

راه های ورود به داخل نیز در محل های پر رفت و آمد شهر مثل بازار، مساجد، قنات ها، باغ ها، منازل است. یعنی هر جایی که در زمان حمله دشمن امکان دسترسی آسان ساکنین را فراهم می کرده است. ورودی ها پس از عبور از آن پوشیده می شدند. به گونه ای که هیچ اثری از آنها پس از عبور به چشم نخورد.

شهر زیرزمینی اویی نوش آباد
ورود به شهر از طریق پله های آب انبار

خروجی های اضطراری شهر زیر زمینی اویی

خروجی های مختلف شهر زیر زمینی اویی تا حصار بیرون شهر و حتی شهر تاریخی و تالار نیاسر راه دارد. همچنین راه های خروج دیگری به بیرون شهر نوش آباد از زیر زمین مشاهده شده که به چاه های داخل قلعه های اطراف شهر مرتبط می باشد. در صورت محاصره شهر، ارتباط شهر زیر زمینی با خارج قطع نشده و امکان تامین نیازهای ضروری میسر باشد.

فضاهای گوناگون و نگهبانی از آنها

فضاهایی که به صورت دست کند زیر بافت شهر نوش آباد ایجاد شده به صورت مجموعه ای از اتاق، راهرو و مستراح است. راهروی ورودی به این فضاها برای پناه گرفتن حداقل 10 نفر می باشد و در وسط راهروی اصلی (درست در قسمت پیچ راهرو)، سکویی کنده شده که محل نشستن نگهبان است. کار نگهبان، کنترل خروج و ورود افراد و اعلام خطر و شناسایی دشمن بوده است. در انتهای هر مجموعه راهی از طریق چاهکی مخفی برای فرار به طبقات بعدی پیش بینی شده است. اتاق ها به شکل تو در تو و با راهروهای زاویه دار که دید مستقیم را با فضای بعدی از بین می برد، ساخته شده است.

راهروهای پیچ در پیج شهر زیرزمینی اویی
راهروهای پیچ در پیج شهر زیرزمینی اویی

برای دیدن قلعه بابک خرم دین در کلیبر روی همین نوشته کلیک کنید.

شبکه تهویه هوا

شبکه تهویه شهر زیر زمینی، شامل کانال هایی بوده که از طبقه اول به سطح زمین ایجاد شده است. همچنین چاه های بین طبقات، علاوه بر عملکرد عبور و مرور، باعث جریان یافتن هوا در طبقات پایین می شده است.

تامین روشنایی

روشنایی شهر اویی به وسیله پیه سوزهای سفالی تامین می شده که روغن آنها احتمالا از دو عصارخانه تاریخی موجود در نوش آباد تهیه می شده است.

برای دیدن قلعه الموت، دژ مستحکم اسماعیلیان کلیک کنید.

تامین آب و غذا

آب مصرفی و شرب ساکنین داخل شهر زیر زمینی از طریق راه های مخفی که به پایاب های مرتبط به رشته قنات ها متصل بوده و از زیر زمین می گذشته تامین می شده و نیز در بعضی قسمت ها به قنات وصل بوده است.

آذوقه مصرفی ساکنان موقت شهر نیز در خمره هایی که در داخل فضاها کشف شده ذخیره می شده است. این ظروف علاوه بر شرایط مناسب نگهداری در برابر گرمای تابستان، تامین کننده نیاز پناه جویان در شرایط اضطراری خطر بوده است.

چند منظوره بودن شهر اویی

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، به نظر می رسد شهر زیرزمینی اویی علاوه بر کاربری دفاعی، به عنوان مکان مناسبی برای فرار از گرمای سخت و طاقت فرسای تابستان کویر توسط ساکنان نوش آباد استفاده می شده است. شاید تونل های زیر زمینی اویی با آن شبکه تهویه قوی در نگهداری و یا انبار کردن مواد غذایی نیز کاربرد داشته است.

آدرس و نقشه شهر زیر زمینی اویی نوش آباد

مسیر دسترسی تا ورودی شهر زیر زمینی اویی: این اثر تاریخی دارای دو ورودی است:

  • آدرس ورودی شماره 1 شهر زیرزمینی نوش آباد: شهر نوش آباد، میدان شهدا، بلوار جلال زادگان، کوچه شهید میرزاجانی، ورودی شماره یک. مشاهده روی نقشه

ورودی شماره 1 در همه ایام سال باز نیست.

  • آدرس ورودی شماره دو شهر زیرزمینی نوش آباد: شهر نوش آباد، میدان شهدا، خیابان امام خمینی، کوچه شهید مائلیان، ورودی شماره دو

قیمت بلیط شهر زیر زمینی نوش آباد: برای بازیدکننده ایرانی 10 هزار تومان- بازدیدکننده خارجی 50 هزار تومان

ساعات بازدید:  هر روز به جز تعطیلات رسمی و سوگواری

نیمه اول سال از 8:30 تا 20:00 – نیمه دوم سال از 8:30 تا 17:30

از دیگر جاذبه های شهر نوش آباد قلعه خشتی نوش آباد است که در بازدید خود می توانید از آن هم دیدن کنید.

برای دیدن جاذبه های کاشان مانند چهار تاقی نیاسر و یا جاذبه طبیعی دیدنی آبشار زیبای نیاسر و نیز شهر گلاب شهر برزک کاشان کلیک کنید.


نویسنده:

لاله مهری یاری

منابع:

1- سایت شهرداری نوش آباد

2- سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل

3- مقاله بررسی تدابیر دفاع غیرعامل در شهر زیرزمینی «اویی» (مطالعه موردی شهر باستانی نوش آباد)، مهدی وفایی، سید جواد هاشمی فشارکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *