منوی دسته بندی

کوشک صفوی نیاسر کاشان در میان باغ تالار باصفای شهر

کوشک صفوی نیاسر کاشان از جاهای دیدنی این شهر است که در باغ تالار تاریخی واقع شده است. قدمت باغ به دوران ساسانی برمی گردد، اما کوشک در دوران صفوی ساخته شده است. با پوپک تراول همراه شوید.

کوشک صفوی نیاسر کاشان
کوشک صفوی نیاسر کاشان

جاذبه های نزدیک: آبشار نیاسر

کوشک صفوی از جاهای دیدنی نیاسر کاشان

باغ تالار نیاسر بزرگترین پارک نیاسر است که شامل امکانات زیادی برای مسافرین گرامی می باشد. شما می توانید از جاهای دیدنی مانند غار تاریخی رئیس، کوشک صفوی، استخر قایقرانی و نیز سرچشمه محوطه آبشار نیاسر، یکی از بکرترین مکان های شهر، بازدید کنید. محوطه آبشار خود از جاذبه هایی چون حمام صفوی، آسیاب آبی و مهمتر از همه خود نمای زیبای آبشار تشکیل می شود.

عمارت کوشک صفوی نیاسر کجاست؟

عمارت کوشک صفوی در میان باغ تالار نیاسر واقع شده است که روی نقشه می توانید مشاهده کنید. پارکینگ باغ تالار نیز در نزدیکی محل قرار دارد. مشاهده روی نقشه

باغ ساسانی و کوشک صفوی

این باغ در دوران ساسانی بناها و قصرهای زیبا و باشکوهی را در خود جای داده بوده که در گذر زمان رو به نابودی رفته است. امروزه تنها بنایی که در این باغ تاریخی می توانیم ببینیم یک کوشک است که یادگار اواخر عهد صفوی است. عمارت زیبایی که بازدید می کنیم در زمان شاه سلطان حسین صفوی که آخرین پادشاه عهد صفوی ساخته شده است.

جاذبه های نزدیک: چهار تاقی نیاسر

کوشک نیاسر استراحت گاه سلاطین

کوشک نیاسر محل اتراق سلاطین و بزرگان روزگار بوده است. چنان که پادشاهان آن سلسله هنگام مسافرت به کاشان، گاه و ناگاه برای تفریح و تماشا به تالار نیاسر می رفتند. مردم آبادی نیز شب هنگام با افروختن مشعل ها و آتش فراوان شهر را چراغانی می کردند تا شاه و همراهانش از فراز عمارت منظره را تماشا کنند. باغ تالار از مکان های زیبا و دیدنی شهر نیاسر می باشد که در آن درختان کهنسال و رفیع وجود دارد. درختانی سر به فلک کشیده که بسیار زیبا و دل انگیزند.

شهر نیاسر از ایوان کوشک صفوی
شهر نیاسر از ایوان کوشک صفوی

جاذبه های نزدیک: چنار قدیمی نیاسر

آب چشمه اسکندریه جاری در باغ تالار

آنچه باعث شهرت نیاسر شده آب چشمه اسکندریه یا چشمه مقدس است که به زیبایی در میان باغ جاری می شود. شما پس از طی کردن مسیر چشمه از میان باغ و درختان با صفا به آبشار می رسید. کوشک صفوی هم در جایی مرتفع با منظره زیبا در میان باغ تالار قرار گرفته است. اگر با واژه کوشک آشنا نیستید باید گفت که کوشک به عمارتی گفته می شود که در وسط یک باغ و با فضاهای معماری گشوده و باز به سمت فضاهای اطراف است. به اصطلاح برون گراست تا بتوانیم حداکثر استفاده را از مناظر و هوای باغ ببریم.

باغ تالار یک تفرجگاه عمومی

در سال 1377 ه.ش شهرداری نیاسر کل محوطه باغ تالار و عمارت کوشک را از آخرین نوادگان صبای کاشانی که خاندان ضرابی بودند، خریداری کرد. پس از بازسازی کامل عمارت باغ تالار به شماره 5893 در آثار ملی ثبت گردید. این مجموعه، در حال حاضر به پارک درون شهری تغییر کاربری داده است.

ویژگی های معماری کوشک صفوی

از ویژگی های های این عمارت بکار بردن هشت ضلعی ها در معماری ساختمان است. هشت ضلعی ها از مشخصه های معماری دوران صفویه هستند. عمارت به شکل قرینه ساخته شده و قسمت راست آن شاه نشین و طرف چپ آن را وزیر نشین می گویند. به دلیل شیوه معماری خاص آن و به کار بردن دالان ها در زیر ساختمان، دمای هوا در داخل عمارت چندین درجه خنک تر از بیرون آن است. عمارت مذکور کاملا بازسازی شده. تنها جای دست نخورده آن که تا کنون باقی مانده است، چهار سنگ در زیر ستون چوبی می باشد که در اطراف حوض وسط ساختمان و دو تا در جلوی ایوان قرار دارند. از ویژگی های دیگر این عمارت مشرف بودن آن به تمام شهر نیاسر و اطراف آن می باشد. به عبارت دیگر در هر منطقه از نیاسر این مکان قابل رویت می باشد.

حوضخانه کوشک صفوی نیاسر کاشان
حوضخانه کوشک صفوی نیاسر

مکان دیدنی: شهر برزک کاشان

شباهت کوشک صفوی با شتر گلوهای باغ فین

ساختمان کوشک دارای ابعاد کلی 17.5 در 20.2 متر بوده و پلان بنا شباهت زیادی به پلان بنای شترگلوهای باغ فین کاشان دارد. چهار اتاق در چهار گوشه بنا و حوض خانه با سقف بلند در میان اتاق ها واقع شده. در وسط بنا حوض آب قرار دارد. اتاقهای چهارگوشه تالار از طریق دو رشته پلکان چرخان در مساحتی حدود 3 متر مربع طراحی شده و به طبقه فوقانی تالار دسترسی دارد.

عکس کوشک صفوی نیاسر کاشان
عکس کوشک صفوی نیاسر کاشان

جاذبه های نزدیک: حمام تاریخی صفویه نیاسر

چشم انداز وسیع شهر نیاسر از ایوان کوشک صفوی

ایوان ضلع شرقی تالار، مشرف به شهر نیاسر و دارای چشم اندازی وسیع به اراضی کشاورزی و تپه ماهورهای اطراف شهر است. احتمالا علت اصلی احداث بنا در این نقطه از نیاسر، اشراف به کل ناحیه بوده است. از ویژگی های معماری بنا، وجود چهار ایوان در میان هر ضلع تالار است. سقف فضای حوض خانه و پوشش ایوان ها نیز با تیر و تخته چوبی شکل گرفته است.

مطلب خواندنی: مراسم گلاب گیری میراث کهن ایران

غار دست کند رئیس در زیر کوشک صفوی نیاسر کاشان

غار ویس یا رئیس در عمق حدود 1 متری زیر باغ و ساختمان تالار قرار گرفته است. بر اساس داده های باستان شناختی متعلق به دوران پیش از تاریخ است. سابقه احداث این غار دست کند به دوره هخامنشی نسبت داده شده است. همچنین، احتمال می رود که غار رئیس معبدی متعلق به پیروان آیین میترا بوده است و قدمت آن به اوایل اشکانیان می رسد. ورودی اصلی این غار در بلندترین نقطه نیاسر، واقع در باغ تالار است و به طور کامل ساخته دست انسان است. این غار به طول حدود 780 متر شامل چهار دهانه ورودی و دو قسمت مجزاست. بخش مرکزی آن مجموعه ای از هفت اتاق است که در سطوح گوناگون حجاری شده اند و از طریق چاه ها و دالان به طبقات زیرین مرتبط می شوند.

رنگ و بوی باغ ایرانی در باغ تالار کوشک صفوی نیاسر کاشان

باغ تالار به همراه عمارت کوشک و استخر آن بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه را به نمایش می گذارد. این مکان تاریخی هویت مند است و باید یادآور ساختار و شکل باغ ایرانی باشد. اما مرمت انجام شده به گونه ای نیست که ویژگی های باغ ایرانی را در ذهن تداعی کند.

مکان دیدنی: شهر زیر زمینی اویی نوش آباد

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

مطلب خواندنی: سوغات و صنایع دستی کاشان


نویسنده مطلب و عکاس:

خانم لاله مهریاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *