منوی دسته بندی

آبشار نیاسر کاشان

آبشار نیاسر کاشان یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای منطقه فرهنگی کاشان و استان اصفهان محسوب می شود. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن آبشار نیاسر و سایر جاذبه ها به این کهن شهر می آیند.

عکس آبشار نیاسر کاشان
عکس آبشار نیاسر کاشان

نیاسر کهن باغ شهر ایران

 نیاسر که کهن باغ شهر ایران نیز نامیده می شود، سرزمینی است با قدمتی بسیار در دامنه کوه های کرکس از رشته کوه های زاگرس که در حاشیه کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهر تاریخی در نزدیکی کاشان به عنوان یک شهر فرهنگی، تفریحی و گردشگری دارای اهمیت ملی می باشد. وجود آبشار نیاسر در شکل گیری حیات و اقتصاد این شهر تأثیر فراوانی داشته است. آثار تاریخی متعدد آن نیز، معرف فرهنگ این شهر می باشند. 

آبشار نیاسر کاشان کجاست؟

شهر توریستی نیاسر و آبشار زیبای آن در فاصله 35 کیلومتری شهر کاشان، 100 کیلومتری شهر قم، 230 کیلومتری شهر تهران و 220 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.

فاصله این شهر از دو محور ارتباطی مهم کشور یعنی آزاد راه تهران- جنوب بیست کیلومتر است. آبشار نیاسر کاشان روی نقشه

زیبایی و ویژگی های خاص آبشار نیاسر

این آبشار که در محلۀ قدیمی سرکمر واقع شده است. چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی را به‌ویژه در فصل بهار و حوالی اردیبهشت و خرداد ماه می‌سازد. آب آبشار نیاسر از چشمۀ تالار یا اسکندریه که در نزدیکی چنار قدیمی و چهار تاقی نیاسر قرار دارد، سرچشمه می‎گیرد. آب این چشمه بسیار زلال و مصفا است و پس از خروج از دل کوه و در مسیری نسبتاً طولانی بعد از عبور از باغ تالار و باغ های دیگر به صورت آبشار بسیار زیبایی به پایین و به سمت شهر در حرکت است.

این چشمه در تمام طول سال پر آب است. حدود دو سوم از آب این چشمه به آبشار می‌ریزد و از آنجا به دشت‌های نیاسر سرازیر می‌شود. یک سوم آن به محلۀ نو می‌رود. آب جاری شده از آبشار به بعضی از مزرعه های اطراف از جمله مزرعه خاتون، دولت آباد، سيف آباد و یرقون نيز می رسد. البته در گذشته که آب بیشتر بوده به سمت مزرعه سور آباد هم می رفته است. ولی به علت کم شدن آب چشمه دسترسی آب به اين مزرعه منتفی می باشد.

عکس آبشار نیاسر کاشان
گذر آب چشمه در آبشار نیاسر کاشان

بهترین زمان برای سفر به نیاسر

مناظر سرسبز، آب و هوای بهاری، آب روان، همه در کنار بوی خوش گل‌های محمدی فضایی رؤیایی و بی‌نظیر در این منطقه خلق می‌کند. بهترین زمان برای اینکه از آبشار بازدید کنیم، با توجه به آب و هوا فصل بهار است. درفصل های دیگر مثل تابستان یا پاییز از حجم آب قدری کاسته می شود.

جاذبه های طبیعی آبشار نیاسر

در خصوص ویژگی های این آبشار باید گفت بدنه و آبراهۀ آن از سنگ‌های رسوبی و سنگ آهک تشکیل شده اند. این امر سبب تشکیل ساختارهای استالاکتیت و استالاگمیت در مسیر آبشار می‌شود که منظره‌ای منحصربه فرد و تماشایی را در دل فضای جنگلی اطراف می‌آفریند. از ابتدای آبشار تا جایی که آب سرازیر می‌شود حدود 25 متر فاصله وجود دارد. از آبشار تا عمارت کوشک صفوی 53 متر ارتفاع است. در مسیر آبشار نیز 13 آسیاب وجود داشته که می‌گویند دو سه مورد از آنها تخریب شده است. یکی از آسیاب‌های فعال اینک در پای آبشار واقع شده است. 

جاذبه های تاریخی آبشار نیاسر

برخی بر این باورند که این آبشار در طول تاریخ بارها تغییر مسیر داده است؛ یکی از دلایل این امر وجود چندین آبراهه و بقایای خزه‌های قدیمی در حوالی آبشار است که گواهی بر این مدعا محسوب می‌شود. محله‌ای در نیاسر که آبشار نیاسر را دربرگرفته از جایگاهی تاریخی-فرهنگی برخوردار است. از جمله مسیر پلکانی از پای آبشار تا رسیدن به محل کوشک. در این مسیر می توانید از آسیاب آبی قدیمی، حمام تاریخی و کوشک صفوی بازدید کنید.

آسیاب آبی نیاسر کاشان
آسیاب آبی نیاسر

غار نیاسر یا معبد میترا در کنار آبشار

همچنین غاری در نزدیکی آبشار نیاسر وجود دارد که برخی به اهمیت آیینی-اسطوره‌ای آن در گذشته باور دارند. آثار حجاری و نیز آثار تاریخی به جا مانده در غار نشان وی دهد که این غار دست کند و انسان ساز بوده است. با توجه به جایگاه آب در آیین مهر و تداوم سنت قربانی در این محل احتمال می‌رود که این غار در گذشته معبد میترا بوده است. در اینجا همه ساله در عید قربان اهالی در کنار چشمۀ اسکندریه گاوی را قربانی می‌کنند و خونش را به آب می‌ریزند. هدف از این کار این است که خون با رفتن به سایر بخش‌های آبشار سبب خیر و برکت و پرآبی آن شود. اندکی پایین‌تر از چشمه نیز یک حمام تاریخی وجود دارد.

چهار تاقی نیاسر 

آبشار نیاسر در نزدیکی چهارتاقی ساسانی نیاسر واقع شده که حتما باید از آن بازدید کنیم. همچنین چنار قدیمی و چشمه اسکندریه در نزدیکی چهار تاقی واقع شده اند.

کارگاه های گلاب گیری، جاذبه دلنشین فصل بهار

 می توانیم ازکارگاه‌های گلاب‌گیری زیبایی که در فصل بهار فعال هستند و در طول مسیر قرار دارند، بازدید کنیم.

سوغات نیاسر، گلاب، عرقیات و گیاهان دارویی

با سفر به این مکان همچنین می‌توانیم از گیاهان دارویی بسیاری که در مجاورت آبشار نیاسر وجود دارد نیز استفاده کنیم. از جمله این گیاهان می‌توان به پر سیاوش اشاره کرد. در مسیر رسیدن به آبشار غرفه‌های بسیاری برای فروش انواع عرقیات، گیاهان دارویی، خوراکی‌های محلی، گلاب، خشکبار، گل محمدی و صنایع‌دستی منطقه برپا شده است که می‌توانیم برای تهیۀ سوغاتی به آنها مراجعه کنیم.

عکس گلاب گیری نیاسر
کارگاه های گلاب گیری نیاسر

امکانات رفاهی و جاهای دیدنی نیاسر

می توانیم از امکانات چند غذاخوری کوچک و یا اسباب‌بازی برای کودکان در پارک همچنین فضاهای باصفایی که در پارک برای مسافرین در نظر گرفته شده استفاده کنیم. وقتی به نیاسر سفر کنیم، می‌توانیم از حمام تاریخی صفویه نیاسر، آسیاب آبی، عمارت کوشک صفوی نیاسر و کارگاه های گلاب گیری دیدن کنیم. همچنین لازم به ذکر است برای پیاده‌روی در این محل کفش مناسب نیاز دارید. همچنین در صورتی که فرصت کافی داشته باشیم، می توانیم آثار تاریخی شهرهای برزک، قمصر و مشهد اردهال را نیز جزء برنامه سفر بگنجانیم.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.


نویسنده مقاله و عکاس:

خانم لاله مهریاری

منابع:

1- مقاله نیاسر باغشهر کهن ایران زمین، مجله دیدنی های ایران، زهرا عباسی

2- سایت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کاشان

3- سایت visitiran.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *