منوی دسته بندی

قلعه خشتی نوش آباد، دژ دفاعی مردمان کویر

قلعه خشتی نوش آباد از قلعه های تاریخی و دیدنی ایران است از گذشته های دور جان پناه مردمان این دیار در برابر حملات و هجوم دشمنان بوده است.

قلعه خشتی نوش آباد کجاست؟

نوش‌آباد شهری است در بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان. این شهر در شمال شهر کاشان و میان شهرهای آران و بیدگل و سفید شهر واقع شده است. فاصله این شهر از کاشان، ۵/۷ کیلومتری و از شهر آران و بیدگل ۵/۲ کیلومتر ‌است. قلعه خشتی داخل شهر تاریخی نوش آباد و در سمت شرق آن واقع شده است.

قلعه خشتی نوش آباد
قلعه خشتی نوش آباد

جاهای دیدنی نزدیک: شهر زیر زمینی اویی در نوش آباد

نوش آباد پایتخت انوشيروان پادشاه ساسانی 

در متون تاریخی و مذهبی، از نوش آباد به عنوان دارالخلافه یا پايتخت خاقان انوشيروان و شهر انوشيروان ياد شده است. ” نوش آباد” از انوشه (انوشه روان) به معنی بی‌زوال و جاویدان و بی‌مرگ می‌باشد. یعنی جایی که خوش و خرم است و روان جاویدی دارد. همچنین در کتب تاریخی از نوش آباد به عنوان يكي از منزلگاههاي راه بين ری و اصفهان نام برده شده است. همين موقعيت حياتی نوش آباد بر سر شاهراه مركزی ايران رهنمون ما به پيشينه تاريخی آن است.

وضع طبیعی این شهر به صورت جلگه و دشت همواری است که عوارض طبیعی در آن به چشم نمی‌خورد. جمعیت آن در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر است.

قدمت قلعه نوش آباد

این قلعه با توجه به متون و اسناد تاریخی در دوره سلجوقیان ساخته شده است. سپس در عهد تیموریان و صفویان نیز همچنان کاربری داشته است. تعدادی سکه تاریخی از دوره صفوی پیدا شده که نشان از تداوم کاربری آن داشته است. همچنین در دوران قاجار در اختیار خاندان فرزین بوده و کاربری مسکونی داشته است.

قلعه خشتی نوش آباد
دیوار های قطور قلعه خشتی نوش آباد

مطلب خواندنی: قلعه بابک خرم دین در کلیبر

اهمیت قلعه نوش آباد

این قلعه یکی از با استحکام ترین قلعه های نظامی و دفاعی است که از جنس خشت و گل ساخته شده است. ضخامت زیاد دیواره ها که حدود 5-4 متر است و باعث ماندگاری و پابرجایی بنا تا به امروز شده است. مساحت قلعه بیشتر از یک هکتار است و چون قلعه نظامی بوده دارای 9 برج نگهبانی است که با اندکی تخریب اما همچنان پا برجا مانده اند. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۴۵ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این بنا دارای دو ورودی است یکی در سمت شمال شرقی و دیگری در شمال غربی. ورودی اصلی و قدیمی همان ورودی شمال غربی است. ورودی دیگر در دوره های بعدی اضافه شده است.

برج نگهبانی قلعه خشتی نوش آباد
برج نگهبانی قلعه خشتی نوش آباد

مطلب دیدنی: قلعه الموت، دژ مستحکم اسماعیلیان

حفاظت از مردمان در پناه قلعه

این دژ نظامی به طور عمومی برای حفاظت و دفاع از اموال و جان مردمان اهالی نوش آباد ساخته شده و در هنگام هجوم دشمنان اهالی این آبادی با زن، فرزندان و اموال با ارزش خود به آنجا پناه می بردند. دیوارهای بسیار قطور و مستحکم و برج های بلند نگهبانی امکان دفاع را به مردم می داده است. این اثر تاریخی امروزه قابل بازدید عمومی است.

آدرس و نقشه قلعه نوش آباد

مشاهده قلعه خشتی نوش آباد روی نقشه

جاذبه های رامسر: قلعه مارکوه رامسر با قدمت بیش از هزار سال

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

برای دیدن جاذبه های نیاسر مثل چهار تاقی نیاسر و نیز شهر برزک کاشان کلیک کنید.


نویسنده و عکاس:

خانم لاله مهریاری

منابع:

1- سایت شهرداری نوش آباد

2- سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل

3- ویکی پدیا دانشنامه آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *