منوی دسته بندی

آش ماش و شلغم بدون گوشت، یک آش زمستانی مفید و رژیمی

آش ماش و شلغم بدون گوشت خوشمزه از انواع آش های ایرانی است که هم ساده است و هم برای سلامتی و سرماخوردگی مفید است. طعم شیرین و مطبوع شلغم، این آش را بسیار خوشمزه می کند.

آش ماش و شلغم بدون گوشت

انواع آش های محلی ایرانی

پختن انواع آش های ایرانی، در فصل های سرد پاییز و زمستان از قدیم مرسوم بوده و ما هم طرز تهیه آش انار ، آش گوجه تبریز و آش کشک مخصوص تبریز و انواع دیگر را آموزش داده ایم.

مواد لازم آش برای چهار نفر:

ماشیک و نیم پیمانه
برنجیک پیمانه
سبزی تازه آشنیم کیلو (تره، جعفری، شوید، گشنیز)
پیازدو عدد متوسط
شلغم درشتچهار عدد
نمک فلفل زردچوبهبه مقدار کافی
نعناع خشکیک قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش ماش و شلغم:

مرحله اول: آماده کردن ماش

به طور کلی بهتر است، پوست را از دانه های حبوباتی مانند ماش به دلیل خاصیت زیاد، جدا نکنیم. اما ممکن است بعضی پوست ماش را در آش دوست نداشته باشند. برای جدا کردن پوست ابتدا باید پوست ماش گرفته شود. ماش را با چند لیوان آب روی شعله ی ملایم گاز می گذاریم. پس از به جوش آمدن، به تدریج پوست ماش جدا شده در سطح می آید آن را با کفگیر می گیریم یا پس از نرم شدن ماش آن را از آبکش رد می کنیم تا پوست آن به خوبی جدا شود.

مرحله دوم: پختن حبوبات

پیازها را متوسط خرد کرده و سرخ می کنیم. بعد به همراه برنج و ماش پوست گرفته در قابلمه می ریزیم تا در آب روی حرارت ملایم بپزد.

آش ماش و شلغم

مرحله سوم: اضافه کردن سبزی و شلغم

هنگامی که دانه های برنج پخت می توانیم سبزی و شلغم را اضافه کنیم. سبزی ها را که از قبل پاک کرده و شسته ایم، خرد می کنیم و با شلغم ها ی خرد شده داخل ظرف آش می ریزیم. آش باید روی شعله ملایم باشد و در زمان پختن، گاهی باید آن را هم زد تا ته نگیرد و به آرامی جا بیفتد.

آش ماش و شلغم
طرز تهیه آش ماش و شلغم

مرحله پایانی: سرو و تزیین آش

آش را در ظرف مورد نظر خود ریخته و با پیاز داغ، نعناع داغ و یا کشک تزیین می کنیم. حالا آش شما آماده است! نوش جان

آش ماش و شلغم بدون گوشت

خواص شلغم:

شلغم مانند انواع کلم و جوانه ها از سبزیجات با خواص فراوان است و در ضمن یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود. شلغم مزه شیرین و خوبی دارد که حتی به صورت خام هم مصرف می شود.

خواص شلغم برای سرماخوردگی:

شلغم یک آنتی بیوتیک طبیعی است که باعث بالا رفتن مقاومت بدن در برابر بیماری های ویروسی و عفونی می شود. به همین دلیل در فصل زمستان برای بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است.


خواص شلغم برای سلامت قلب و عروق:


شلغم دارای مقدار فراوانی ویتامین K است که دارای خواص ضد التهابی است و باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی وحتی سکته و حمله قلبی می گردد. شلغم همچنین موجب پایین آوردن سطح کلسترول در خون می شود. کاهش سطح کلسترول هم به سلامت قلب و عروق کمک می کند.


خواص شلغم برای تقویت استخوان ها:


شلغم منبع غنی کلسیم و پتاسیم است که باعث قوی شدن استخوان و ماهیچه ها شده و از بروز بیماری هایی مثل آسیب مفاصل و یا پوکی استخوان پیشگیری می کند.


بهبود دستگاه گوارش: طرز تهیه آش ماش و شلغم


شلغم به دلیل داشتن قیبر می تواند به هضم و حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک کند و در بهبود یبوست، نفخ و یا اسهال موثر واقع می شود. پس بهتر است در فصل پاییز از این ماده غذایی پرخاصیت در آش، سوپ و یا غذاها بیشتر استفاده کنیم.

خواص ماش:

اگر آش ماش با شلغم پخته شود در بهبود سرماخوردگی موثر است. دانه های ماش هم مانند سایر حبوبات بسیاری از نیازهای غذایی بدن را برطرف می کند. در عین حال کم کالری است و ایجاد نفخ نمی کند.
ماش حاوی ویتامین های A و D می باشد از حبوبات بسیار مفید و غنی می باشد. ماش طبعی معتدل دارد و سبب تقویت بدن، رفع کم خونی، جلوگیری از پوکی استخوان می شود همچنین برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *