منوی دسته بندی

پارک ائل گلی تبریز، باغ تاریخی و نگین سبز شهر تبریز

پارک ائل گلی تبریز: باغی بزرگ و مصفا با استخری زیبا و عمارتی هشت گوشه در میان آن، یکی از گردشگاه های زیبای تبریز و از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود. در این مقاله در مورد ائل گلی و امکانات تفریحی آن برای شما توضیح داده ایم.

تبریز به چه چیزی معروف است؟

تبریز که لقب شهر شکلاتی ایران و شهر جهانی بافت فرش را هم دارد، میزبان گردشگران زیادی است. جاذبه ها و دیدنی های این شهر، پربار و هیجان‌انگیز است. بازدید از موزه‏‌ها، خانه‏‌های تاریخی، خرید از بازار تاریخی تبریز. دیدن جاذبه‌های طبیعی، قدم زدن در شهری تمیز و موقر. چشیدن غذاهایی با طعم ‏های عالی و به سوغاتی آوردن شیرینی‌های رنگ به رنگ تنها بخشی از آنهاست.

ببینید: جاهای دیدنی تبریز

عکس پارک ائل گلی تبریز
عکس پارک ائل گلی تبریز

اگر بخواهید به همه جاذبه های تاریخی تبریز دیدن کنید از فرصت چند روزه سفر خارج است. بنابراین بهتر است به بهترین و دیدنی ترین مقاصد سری بزنید. یکی از این مکان های دیدنی، پارک ائل گلی تبریز است.

مطلب خواندنی: بهترین سوغات های تبریز

معنی ائل گلی چیست؟

گول (گل) در زبان ترکی یعنی استخر و ایل (ائل) به معنای مردم است. پس ائل گلی به معنی «استخر مردم» است. البته در گذشته «شاه گلی» به معنای «استخر شاهی» نامیده می شد. این نام بعد از انقلاب به «ایل گلی» تغییر پیدا کرد. گرچه بسیاری معتقدند در این اسم، شاه به معنای بزرگ و با عظمت است و ربطی به خاندان پادشاهی ندارد.

جاذبه های تبریز: ارگ علیشاه تبریز

معرفی پارک ائل گلی

پارک یا گردشگاه «ائل گُلی»، یکی از مهم‏‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که مجموعه‏ ای از یک باغ تاریخی بزرگ و مصفا، یک استخر بسیار بزرگ و عمارتی هشت گوشه در میانه آن است. ائل گلی با آب و هوای دلپذیر و مناظر زیبا امروزه دارای غذاخوری ها، کافه ها، هتل و امکانات تفریحی فراوان دیگری است که محل گشت و گذار مفرح عصرگاهی مردم تبریز است.

تاریخچه باغ ائل گلی تبریز

شاه گلی در واقع نام رودخانه‌ای در شرق تبریز بوده که در زمان صفویان دیواره‌ای برای آن احداث و تبدیل به استخری بزرگ می‏شود. این استخر در واقع منبع تامین آب باغ‌های اطراف بوده است. از بانی و سازنده اولیه بنا اطلاعی در دست نیست.

در دوران قاجار با کاشت درختان متنوع، محوطه اطراف آن هم شکل و شمایل جدیدی به خودش می‏ گیرد. تکمیل عمارت و گردشگاه مخصوص درباریان، توسط قهرمان میرزا، پسر هشتم عباس میرزا و برادر محمد شاه قاجار، انجام شد. او استخر باغ را مرمت کرده و عمارت دو طبقه خشتی معروف به کلاه فرنگی در میان آن بنا کرده بود. از وسط دریاچه خیابانی برای راه کلاه فرنگی تعبیه شد. کوه بلندی را که در جانب شرقی استخر قرار داشت به صورت سکوها و پله های عریض مرتبی در آورد. در چند جای آنها به فاصله معین جویها و آبشارهایی ایجاد کرد.

گفته اند که قهرمان میرزا می خواست این مجموعه را به عنوان کاخ ییلاقی خود مورد استفاده قرار دهد. اما پیش از اتمام تزئینات بنا فوت کرد و فرزندانش این بنا را بد یُمن دانستند. و آن را رها کردند تا به شکل بنایی متروکه در آمد. از آن تاریخ به بعد، فقط استخر شاه برای ذخیره کردن آب جهت آبیاری مزارع و باغهای شهر در تابستان مورد استفاده قرار گرفت.

عکس ائل گلی تبریز
عکس ائل گلی تبریز

عمارت و باغ ائل گلی تا دوره پهلوی اول در سال 1309 شمسی به صورت متروکه باقی مانده بود. تا آنکه سرانجام باغ و عمارت آن زیر نظر بلدیه تبریز قرار گرفت و با مختصر تعمیری عمارت و باغ به صورت گردشگاه عمومی مردم در آمد.

عمارت ائل گلی

در دوره پهلوی دوم، در سال 1346 شمسی، عمارت کوشک خشتی و قاجاری این باغ را به سبب فرسودگی تخریب کردند. بنایی جدید در محل آن ساخته شد که در سال 1349 شمسی به پایان رسید. بنایی هشت ضلعی است که چون شبه‌جزیره‏‌ای زیبا در میانه استخر واقع شده است؛ عمارت ائل گلی امروزه  بسیار زیبا در دو طبقه همچون الماسی هشت گوشه است و گنبدی کوچک هم در بالا دارد. امروزه از این بنا به عنوان رستوران استفاده می‏‌شود.

عکس عمارت ائل گلی

جاهای دیدنی نزدیک تبریز: قلعه بابک خرم دین در کلیبر

استخر ائل گلی و عمق آن

برجسته ترین بخش پارک ائل گلی تبریز، دریاچه مصنوعی آن است. عمق این استخر ۱۲ متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می‌شود. در اطراف استخر درختان کهنسال و تنومندی قامت راست کرده اند که انعکاس عکس آنها در آب، به زیبایی آن محوطه می افزاید. این محل در روزهای گرم تابستان استراحتگاه مردم تبریز و گردشگران سایر شهرها است.

دیدنی ها و امکانات پارک ائل گلی

شهربازی (لوناپارک)، غذاخوری، فست فود و کافی شاپ‌های متعددی نیز در داخل این گردشگاه وجود دارد و دارای هتل، مسافرخانه و دفتر جهانگردی فعال است و با احداث هتل پارس ائل گلی، این گردشگاه جنبه جهانی پیدا کرده‌ است.

از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی ائل گلی می‌توان به قایق‌سواری، مینی‌گلف، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، فضای مخصوص کمپ، غرفه‌های فروش خوراکی و درشکه سواری اشاره کرد. مجموعه ورزشی سایمان نیز که در نزدیکی هتل پارس ائل گلی قرار دارد، میزبان یکی از استانداردترین و بزرگ‌ترین زمین‌های اسکیت خاورمیانه است و امکانات ورزشی در رشته‌های بیلیارد، سنگ‌نوردی، دارت و امکانات رفاهی نظیر کافی‌شاپ و فروشگاه دارد. 

عکس پارک و استخر ائل گلی
عکس پارک و استخر ائل گلی

جاهای دیدنی تبریز: مسجد کبود تبریز

مجموعه تاریخی تفریحی ائل گلی در ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۷۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پارک ائل گلی تبریز کجاست؟ آدرس و نقشه

آدرس پارک ائل گلی: تبریز، آزادراه کنار گذر جنوبی تبریز، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی. مشاهده روی نقشه

بهترین زمان برای بازدید ائل گلی

ایل گلی در هر زمانی از سال جذابیت خود را دارد؛ در فصل بهار با گل‌های نوشکفته و برگ‌های سبز رنگ، در فصل تابستان با نسیم دلپذیر و سایه‌ درختان، در فصل پاییز با برگ‌های رنگارنگ و در فصل زمستان با فضای برف‌پوش و رویایی. با این همه فصل بهار و تابستان احتمالا بهترین زمان بازدید از ایل گلی برای افراد با سلایق مختلف است. برای ورود به مجموعه نیازمند پرداخت هزینه نیستید و پارک به‌صورت ۲۴ ساعته باز است. 

پارک ائل گلی تبریز
عکس از لاله مهریاری

جای دیدنی: ارگ علیشاه تبریز

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.


نویسنده مقاله و عکاس:

خانم لاله مهریاری

منابع:

1- مقاله تأثیر ویژگی های اقلیمی بر ایجاد باغ آبی در باغسازی ایرانی (نمونه موردی: باغ ائل گلی تبریز و باغ فرح آباد اصفهان) نوشته سارا امید شفیعی، معماری شناسی، سال سوم، شماره 17، زمستان 1399

2- سایت رسمی گردشگری ایران : ویزیت ایران

3- سایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *