منوی دسته بندی

دروازه تهران قدیم قزوین، نمادی از شهرسازی قاجاری

دروازه تهران قدیم قزوین یکی از دروازه های تاریخی ایران و نیز یکی از مکان های دیدنی شهر قزوین است که یک اثر تاریخی دوران قاجار است. تزیینات آجرکاری و کاشی کاری این دروازه زیبایی خاصی دارد که لوکیشن مناسبی برای عکاسی هم هست.

عکس دروازه قدیم تهران
عکس دروازه قدیم تهران

دروازه تهران قدیم درگاه ورود به قزوین دوران قاجار

دروازه تهران قدیم که از آثار دوران قاجار است، یکی از دروازه های اصلی این شهر بوده است. این ورودی اصلی، در لبه خارجی محدوده شهر یعنی حصار اطراف شهر، جای داشته است. این دروازه البته امروزه در وسط شهر قزوین قرار گرفته است. دروازه تهران قدیم در گذشته در امتداد مسیر جاده و راه های اصلی منتهی به شهر قزوین قرار داشته است. که بیشترین حجم رفت و آمد انسان ها و کالاها از درون همین درگاه اصلی صورت می گرفت.

دروازه تهران قدیم کجاست؟

دروازه تهران قدیم در مدخل جنوب شرقی شهر قزوین در خیابان تهران قدیم (میدان هاشمی) قرار دارد. به این دلیل دروازه تهران نامیده می شود، چون جاده تهران- قزوین در گذشته از آنجا وارد شهر قزوین می‌شد.

برای دیدن بازار تاریخی و کاروانسرای سعد السطنه قزوین روی همین نوشته کلیک کنید.

خصوصیات معماری دروازه تهران قدیم

دروازه تهران قدیم، یک بنای آجری است که دارای یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی در طرفین است. سردر وسط، دارای عرض و ارتفاع بیشتر و قوس تیزه دار است. این دروازه برج دیده بانی ندارد و تنها هشت گلدسته برای تزئین و آراستن دارد. ورودی اصلی آنها دارای رسمی بندی و کاسه بندی است. این بنا در دوره پهلوی در سال 1347 شمسی مرمت و کاشی کاری شده است.

دروازه تهران قدیم قزوین
عکس دروازه تهران قدیم

برای دیدن کاخ چهلستون و موزه خوشنویسی قزوین روی همین نوشته کلیک کنید.

دروازه تهران چه نقشی داشته است؟

دروازه تهران قدیم یا دروازه قدیم تهران از شهر قزوین در برابر حملات و دزدی و غارت شهرهای دیگر محافظت می کرده است. برای جلوگیری از حمله ناگهانی دشمن پیرامون شهر قزوین حصاری ساخته بودند و در هنگام ناامنی برای کنترل راه های ارتباطی شهر، دروازه ها را می بستند. همچنین به دلیل رفت و آمد بازرگانان و مسافران پیرامون دروازه مهم شهر، یک فضای اجتماعی پر تحرک و فعال وجود داشته است. احتمالا عوارض و مالیاتی نیز از کالاهای وارداتی و صادراتی در کنار دروازه از بازرگانان دریافت می شد.

دروازه تهران قدیم قزوین
عکس دروازه تهران قدیم

برای دیدن مسجدجامع عتیق قزوین و موزه سنگ اینجا را کلیک کنید.

شهر قزوین در گذشته چند دروازه داشت؟

شهر قزوین در گذشته هشت دروازه به نام های: دروازه رشت، دروازه باغشاه، دروازه درب کوشک، دروازه تبریز، دروازه تهران، دروازه شیخ آباد، دروازه امامزاده حسین و دروازه خندق بار داشته است. هر یک از این دروازه ها در گذشته نه چندان دور به عنوان یک بنای فرهنگی و هنری قزوین مطرح بوده و هنر مردمان این دیار را متجلی گردانیده است. امروزه از آن میان، تنها دو دروازه به نام های دروازه درب کوشک و دروازه تهران قدیم باقی مانده اند.

دروازه تهران قدیم در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۳۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دروازه تهران قدیم قزوین
عکس دروازه تهران قدیم قزوین

مکان های دیدنی شهر قزوین

برای دیدن سایر مکان های دیدنی قزوین مانند آب انبار سردار بزرگ یا سر در عالی قاپو و نیز حمام قجر قزوین اینجا را کلیک کنید.

برای خواندن درباره سوغات و صنایع دستی قزوین اینجا را کلیک کنید.

هر نوع برداشت از این مقاله، در صورت ذکر نام سایت پوپک تراول  https://poopaktravel.com/ بدون اشکال است.


نویسنده مقاله و عکاس:

خانم لاله مهریاری

منابع:

1- بررسی و تحلیل عرصه های عمومی شهر (مطالعه موردی: دروازه تهران قدیم در قزوین)، مهدخت کیائی، همایش ملی نظریه های نوین در معماری و شهرسازی

2- سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین

3- سایت رسمی صدا و سیمای قزوین  http://qazvin.irib.ir/-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *