منوی دسته بندی

موزه لطفعلیان ملایر، موزه فرهنگ و تاریخ شهر ملایر

موزه لطفعلیان ملایر، از جاهای دیدنی ملایر در استان همدان است که یکی از آثار تاریخی با معماری بسیار جذاب است که توانسته توجه بسیاری از گردشگران و توریست ها را به سوی خود جلب کند. همچنین بهترین زمان برای بازدید از ملایر فصل بهار می باشد.

عکس موزه لطفعلیان ملایر
عکس موزه لطفعلیان ملایر

چرا به شهر ملایر سفر کنیم؟

شهرستان ملایر از دیدنی ترین و باصفاترین شهرهای استان همدان می باشد که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار بی نظیری است و هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. شهرستان ملایر با داشتن آب و هوای بسیار معتدل در تمام فصل های سال از گردشگران و توریست ها پذیرایی می کند. بدین ترتیب سهم بسیار بزرگی در صنعت گردشگری استان همدان ایفا می کند. ملایر همچنین شهر خانه های تاریخی است. در این شهر حدود 120 خانه از زمان قاجار شناسایی شده است که هر کدام ویژگی های منحصر بفردی دارند.

موزه ای با حس و فضای یک خانه تاریخی قاجاری ملایر

خانه تاریخی لطفعلیان در خیابان شهید «مصطفی خمینی» شهر ملایر قرار دارد که بخشی از یک مجموعه مسکونی به یادگار مانده از دوره قاجار است. گردشگران و توریست هایی که از این موزه بازدید به عمل می آوردند می توانند به راحتی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم شهر ملایر آشنا شوند .سازنده و مالک اولیه خانه مرحوم «محسن مصدقی» معروف به «مصدق الممالک» بود. وی در عصر فتحعلیشاه قاجار، بواسطه رابطه خویشاوندی که با دربار داشته و با بهره گیری از معماران زبده آن دوره، اقدام به ساخت این مجموعه نموده است.

خانه- موزه ملایر چه جاذبه هایی دارد؟

وقتی در گرمای تابستان به هشتی ورودی خانه وارد می شوید خنکی و سایه آن حس بسیار خوبی به شما می دهد. پس از آن می توانید از بخش های مختلف خانه دیدن کنید. بخش های سه گانه این مجموعه عبارتنند از: اندرونی، حسینیه، خانه و اصطبل.

خانه کنونی، حسینیه این مجموعه بوده که بعدها توسط مرتضی خان لطفعلیان خریداری شد و کاربری مسکونی یافت. این خانه در 2 طبقه ساخته شده است، سقف طبقه همکف پوشیده از طاق های آجری زیباست و پوشش طبقه فوقانی آن به صورت مسطح با تیر چوبی است. زیباترین بخش بنا حوض خانه است با طاق نماهای زیبای آجری به شیوه چهار بخشی پوشیده شده است.

خانه و موزه لطفعلیان دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و شاه نشین زیبایی با در و پنجره های اُرسی و شیشه های رنگی است.

عکس موزه لطفعلیان ملایر
ارسی های موزه لطفعلیان ملایر

برای دیدن باغ زیبا و مقبره سیف الدوله بر فراز تپه اینجا را کلیک کنید.

حوض خانه زیبا و باصفای موزه ملایر

ویژگی متفاوت خانه و موزه لطفعلیان زیر زمینی است که به نام حوض خانه نامیده می شود. وجود حوض سنگی و جریان آب قنات در تابستان مکان مناسبی برای گذران روزهای گرم سال خواهد بود.

حوض خانه موزه لطفعلیان ملایر
عکس حوض خانه موزه لطفعلیان ملایر

آثار و اشیای تاریخی موزه لطفعلیان ملایر

در سال 1383 ه.ش پس از انجام مرمت های لازم این خانه به موزه فرهنگ و تاریخ ملایر تغییر کاربری داد. اشیایی از دوران تاریخی و اسلامی در موزه لطفعلیان ملایر به نمایش گذاشته است. با مشاهده آنها می توان با فرهنگ و هنر مردمان این دیار آشنا شد. اشیای دوران باستان منطقه ملایر از تپه های باستانی نوشیجان و تپه پری کشف شده است. آنها شامل ظروف سفالی، کوزه و پیکرک، گردنبند و گوی فلزی است. همچنین آثار فلزی از جنس مفرغ، نقره و طلا نیز کشف شده است. این آثار مربوط به دوران مادها و پس از آن یعنی هخامشیان و اشکانیان هستند. به همین دلیل از نظر بررسی سیر تمدنی این دوره ها بسیار با اهمیت هستند. برخی از این اشیا تاریخی با ارزش در موزه ملی در تهران نگهداری می شوند.

موزه تاریخی ملایر در استان همدان
موزه تاریخی ملایر در استان همدان

آثار دوران قاجار

همچنین از دوران قاجار نیز مجموعه اشیای بزرگی به جا مانده که علاقمندان به آثار تاریخی می توانند از آن لذت ببرند. در حال حاضر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر در خانه و موزه لطفعلیان مشغول به فعالیت است.

اتاق باستان شناسی کودک مکانی برای آموزش کودکان

از جمله جنبه‌های فرهنگی آموزشی خانه لطفعلیان باید به اتاق باستان‌شناسی کودک اشاره کرد. این بخش، در طبقه اول و بعد از ورودی داخل حیاط قرار دارد. مکانی که برای تجربه، آشنایی و فضاسازی علم باستان‌شناسی و ایجاد علاقه در کودکان به باستان‌شناسی فراهم آمده است.

آشنایی با هنر و صنعت مردمان ملایر

تعدادی مجسمه در قسمت دیگر از مجموعه‌ لطفعلیان وجود دارد. این مجسمه‌ها بار فرهنگی دیگر این موزه را به دوش دارند. از پوشاک مردم این منطقه تا انواع شغل ها و سبک زندگی مردمان ملایر را میتوان به خوبی مشاهده کرد.

فرهنگ مردم در موزه لطفعلیان ملایر
آشنایی با فرهنگ مردم منطقه در موزه تاریخی ملایر

شیره پزی جاذبه معروف منطقه ملایر

مجسمه‌های این بخش روایت‌گر یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر ملایر هستند که از آن به نام شیره‌پزی یاد می‌شود. شیره، سوغات ویژه شهر ملایر است که مهم‌ترین زمان آن فصل انگور چینی و در اواخر شهریور است. مراسم انگور چینی هرساله در روستای مانیزان ملایر انجام می‌شود که با بازدید از این بخش موزه، با مراحل آن آشنا می‌شوید.

دالان مسعود جعفری جوزانی، کارگردان ملایری

مسعود جعفری‌جوزانی یکی از کارگردان‌های شناخته شده کشورمان است که متولد شهرستان ملایر است. به افتخار این هنرمند فرهیخته، یکی از دالان‌های خانه لطفعلیان نام او را گرفته است. پوستر فیلم‌ها و آثارش در این قسمت به نمایش درآمده است.

این موزه با توجه به اصالت یک خانه قاجاری، اشیا و آثار باستانی و بسیار قدیمی و نیز موزه مردم شناسی ملایر بسیار جالب و جذاب است. به همین دلیل به شما توصیه می کنم حتما از آن بازدید کنید. قابل ذکر است این بنا در اسفند ماه 1380 به ثبت فهرست آثار ملی در آمده است.

آدرس موزه لطفعلیان ملایر

آدرس: همدان – ملایر – خیابان شهید مصطفی خمینی

موزه لطفعلیان ملایر روی نقشه گوگل

ساعات بازدید موزه

تلفن تماس: ۰۹۱۸۸۵۱۲۵۳

گردشگران و مسافران بایستی توجه داشته باشند که ساعات بازدید از موزه از ۸ صبح تا پایان وقت اداری یعنی ساعت 17 می باشد.

علاقمندان می توانند با در نظر گرفتن این موضوع در زمان مناسبی به موزه لطفعلیان، موزه فرهنگ و تاریخ ملایر مراجعه کرده و بازدید های لازم را به عمل بیاورند.

حیاط موزه لطفعلیان ملایر
عکس حیاط خانه موزه لطفعلیان ملایر

دیدنی ها و جاذبه های ملایر

برای دیدن اطلاعات جالب در مورد تپه باستانی نوشیجان ملایر اینجا را کلیک کنید.

باز نشر مطالب سایت پوپک تراول تنها با ذکر نام سایت و آدرس /https://poopaktravel.com مجاز می باشد.


نویسنده مقاله و عکاس:

خانم لاله مهریاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *